메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김리영 (주택산업연구원) 서원석 (협성대학교)
저널정보
한국지역개발학회 한국지역개발학회지 한국지역개발학회지 제23권 제1호
발행연도
2011.3
수록면
33 - 53 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to investigate the impacts of compact city characteristics suggested for the sustainable urban form on transportation energy consumptions at the regional level, and to find the important factors for reduction of energy consumptions. The important reason to investigate the regional-level characteristics is that the characteristics of each city have different impacts on the energy consumptions. These include social, economic, and physical environments. To analyze the different factors affecting regional transportation energy consumptions, this study divides the 79 sample cities into two regional groups: Sudokwon and Non-Sudokwon areas. The correlation analysis at the regional level and the multiple regression analysis are typically used. The results show that the impacts of compact city characteristics on the energy consumptions are different between two groups. Specifically, compactness of job and mixed land use have strong relationship with the energy consumptions in the Sudokwon area, while size of population is the only factor for Non-Sudokwon area. The policy implications in this study are twofold: First, it is necessary to focus on different aspects of urban development and management for each city or regional district. Second, in case of the area with higher residential density, such as Sudokwon area, mixed land use should be more appropriate for the reduction of energy consumptions.

목차

Abstract
1. 서론
2. 선행연구 검토
3. 변수의 구성 및 기초통계
4. 실증분석
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2013-309-002904491