정부는 온실가스 감축 의무가 없는 비의무감축국으로는 처음으로 자발적 감축 권고 최고치인 2020년까지 배출전망치(BAU) 대비 30% 감축안을 발표하고 구체적인 행동방안을 수립하였다. 온실가스 감축목표 달성 및 저탄소 녹색성장을 효과적으로 추진하기 위해 정부에서는 온실가스 다배출 사업장을 대상으로 감축 목표를 부여·관리하는 온실가스·에너지 목표관리제를 도입하였고, 이에 따라 철도부문에서도 목표관리제를 2011년 처음 시행하게 되었다. 본 논문에서는 철도부문 온실가스·에너지 목표관리제 관리기관으로서 교통안전공단에서 수행한 2012년 철도운영기관 관리업체의 목표설정 프로세스 및 목표설정치에 대해 설명하고자 한다. 또한, 국토해양부 지속가능교통물류발전법에 의한 2009년 철도부문 온실가스 배출량을 전수 조사한 결과를 분석하였다.
The Korea government has announced that he will reduce the greenhouse gas emissions as 30% in comparison with Business As Usual(BAU) in 2020 and established the concrete action plans. The system of managing the goals of greenhouse gas and energy was first introduced in 2011 by the Korea government. The target of this system is the industries that emit large amounts of greenhouse gases. Therefore, the system of managing the goals of railway greenhouse gas and energy was first carried out in 2011. The Korea Transportation Safety Authority is a railway greenhouse gas and energy management agency. In this paper, we would describe goal-setting process and setting value of the greenhouse gas emissions of the Korea railway companies in 2012. Also we would analyze the investigation results of greenhouse gas emissions of all the Korea railway companies in 2009.