본 연구의 목적은 초등교사의 직무환경과 심리적 소진, 직무열의와의 관계에서 스트레스 대처방식의 조절효과를 파악하는 것이다. 본 연구는 인천에 있는 초등학교 9개교에서 근무하는 초등교사 약 178명을 대상으로 설문조사를 하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 열악한 직무환경은 심리적 소진과 직무열의와 유의한 상관을 보였다. 직무환경이 열악할수록 심리적 소진이 증대되고, 직무환경이 긍정적일수록 직무열의는 높아 지는 것으로 나타났다. 또한 교사의 성별에 따라 업무과다 및 심리적 소진을 느끼는 정도에 차이가 있음도 나타났다. 둘째, 도전적 대처방식과 회피적 대처방식은 심리적 소진과 유의한 상관을 보였고, 도전적 대처방식은 직무열의 와 유의한 상관을 나타내었다. 도전적 대처방식 수준이 높아지면 심리적 소진은 낮아졌고 직무열의는 높아졌으며 회피적 대처방식이 높아지면 심리적 소진은 높아졌다. 셋째, 도전적 스트레스 대처방식은 직무환경과 심리적 소진 사이에서 유의하게 조절효과를 내는 것으로 나타났다. 다시 말해 같은 직무환경이라도 도전적 스트레스 대처방식을 많이 사용하는 교사가 그렇지 않은 교사보다 심리적 소진이 적은 것으로 나타났다. 본 연구는 도전적 대처 방식이 직무환경과 심리적 소진 사이에서 조절 효과를 나타냄을 밝혀 도전적 대처방식의 유용성에 대해 생각해 볼 기회를 마련하였다. 이는 직무환경이 변화되기만을 기다리는 것이 아니라 자신을 확장시키고 적극적인 자세로 문제 상황을 대처해 나가려는 교사의 태도가 필요함을 되새기게 하였다. 따라서 아이들에게 미칠 부정적인 영향을 줄이고 학교 조직에 보다 긍정적인 에너지를 채우기 위해 교사들이 도전적 대처방식을 키워갈 수 있도록 현직교사 연수 및 예비 교사들을 위한 교육 과정에서 스트레스 대처방식에 대한 안내가 필요하다.
The purpose of the study was to examine the environmental effects of teacher burnout and job engagement, and identify whether teachers" stress management plays a moderating role that affects burnout and job engagement. The subjects of the study were 178 teachers of 9 elementary schools teachers who work in Incheon. The results were summarized as follows; First, negative work environments effected burnout and job engagement. Teachers in negative work environments suffered from higher burnout rates, whereas those in positive work environments resulted in higher job engagement rates. Second, teachers with effective stress management strategies and those with aversive stress management strategies differed in burnout rates. Those that were able to effectively manage stressful situations had lower burnout rates. Also those with effective stress management strategies had higher levels of job engagement. Third, teachers with effective stress management strategies played a moderating role between work environment and burnout. It gives us the opportunity to think about the usefulness of effective stress management strategies, and the need for curriculum development for university level education programs or teachers" seminars in this area. (Korean J Str Res 2012;20:199∼208)