이 연구에서는 우리나라 유가증권시장 상장기업을 대상으로 2000년에서 2010년 기간에 걸쳐 접대비, 기부금, 광고선전비와 같은 무형자산성 지출의 가치관련성을 검증하였다. 실증분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전체기업을 대상으로 분석한 결과, 접대비는 기업가치와 부(-)의 관련성을 나타냈으나, 광고선전비와 기부금은 정(+)의 관련성을 보였으며, 광고선전비보다 기부금의 기업가치에 대한 기여도가 더 높게 나타났다. 둘째, 접대비는 코스피상장기업 표본에서 기업가치와 부(-)의 관련성을나타냈으나, 코스닥상장기업 표본에서는 정(+)의 관련성을 보였으며, 광고선전비와 기부금은 코스피와 코스닥 모두에서 정(+)의 관련성을 보였다. 또한 두 집단 모두에서 광고선전비보다 기부금의 기업가치에 대한 기여도가 더 높게 나타났다. 셋째, 접대비는 대기업에서 기업가치와 부(-)의 관련성을 나타냈으나, 중소기업에서는 정(+)의 관련성을 보였으며, 광고선전비와 기부금은 대기업과 중소기업 모두에서 정(+)의 관련성을 보이고 있다. 대기업과 중소기업 모두에서 광고선전비보다 기부금의 기업가치에 대한 기여도가 더 높게 나타났다. 그리고 광고선전비의 기업가치 관련성은 대기업보다 중소기업에서 더 높게 나타나고 있으며, 기부금은 중소기업보다 대기업에서 기업가치에 대한 기여도가 더 높은 것으로 나타났다. 특히 이 연구의 예상과 달리 접대비의 기업가치에 대한 기여도는 대기업보다 중소기업에서 더 높게 나타났다. 넷째, 접대비와 광고선전비는 로우테크 기업에서 기업가치와 부(-)의 관련성을 나타냈으나, 하이테크 기업에서는 정(+)의 관련성을 보였으며, 기부금은 하이테크와 로우테크 모두에서 정(+)의 관련성을 보였다. 또한 하이테크와 로우테크 모두에서 광고선전비보다 기부금의 기업가치에 대한 기여도가 더 높게 나타났다. 광고선전비의 기업가치 관련성은 로우테크 기업보다 하이테크 기업에서 더 높게 나타나고 있으며, 기부금은 로우테크 기업보다 하이테크 기업에서 기업가치에 대한 기여도가 더 높은 것으로 나타났다. 접대비의 기업가치에 대한 기여도는 로우테크 기업보다 하이테크 기업에서 더 높게 나타나고 있다. 이상의 연구결과는 접대비, 광고선전비, 기부금이 연구개발투자와 마찬가지로 기업가치에 중요한 영향을 미치는 요소일 수 있다는 가능성을 보여준다. 특히 기부금이 광고선전비나 접대비보다 기업 가치관련성에 더 큰 기여를 한다는 것과 접대비의 가치관련성이 그리 높지 못하다는 사실은 이 연구에서의 새로운 결과라고 할 수 있다. 이것은 이익을 목적으로 하지 않는 기업의 기부활동이 해당 기업에게 좋은 이미지를 부여함으로써 최종적으로는 기업가치의 증대에까지 기여하는 것으로 해석된다.
This paper investigates the comparative value relevance of entertainment, advertising, and donation expenditures in Korean stock markets over the period of 2000-2010. To do this, this paper develops three hypotheses. First, entertainment expenditure is significantly related to firm value. Second, advertising expenditure is significantly related to firm value. Third, donation expenditure is significantly related to firm value. Especially, this paper divide total samples into several subsamples to observe precise characteristics of three expenditures in Korean financial markets. Empirical results show important evidences about the comparative value relevance of entertainment, advertising, and donation expenditures. First, advertising and donation expenditures have positive value relevance, while entertainment cost is negatively associated with firm value in total sample group. Second, entertainment expenditure has negative association with firm value in KOSDAQ sample group, while it is positively associated to firm value in KOSPI sample group. Adverse to entertainment cost, advertising and donation expenditure have positive value relevance both in KOSPI and KOSDAQ sample groups. Third, entertainment cost is negatively associated to firm value in big firm group, whereas it has positive relationship with firm value in small&medium firm sample group. But advertising and donation expenditure have positive association with firm value both in big and small&medium firm sample groups. Forth, in low-tech firm group, entertainment and advertising cost have negative relationship with firm value, while they are positively associated to high-tech firm group. Adversely, donation expenditure have positive association with firm value both in high-tech and low-tech firm sample groups. These results suggest that entertainment, advertising and donation expenditures have significant impact on firm value and this is differentiated by firms" characteristics such as markets, firm size, and technology level.