현재 사용하고 있는 고속철도역사의 면적 산출기준은 외국의 철도역사 면적 기준과 1993 년 고속철도 역 시설 기준 연구를 수정, 반영한 기준을 사용하고 있다. 그러나 기존 역사면적 산출식을 통하여 결정된 역사면적이 당초 수요대비 과대 또는 과소하여 이용객의 불편을 초래하고 있다. 이는 변화된 사회?문화 환경과 역사 이용객의 패턴 변화를 역사 설계 시 고려하지 못한 것이 중요한 원인 중 하나로 사료된다. 본 연구에서는 고속철도역사의 이용객 규모에 따라 콘코스와 대합실을 중심으로 LOS 와 면적기준에 대하여 비교?분석하였다. 분석결과는 콘코스(대합실)의 단일화된 서비스 수준 B 를 역사 규모에 따라 유동공간, 체류공간, 대합실로 나누어 서비스 수준 A∼C 로 세분화 시키고 역사규모가 소역일수록 공간모듈을 현재의 기준보다 하향시키고, 대역일 수록 상향된 모듈을 적용시킴이 적정한 것으로 나타났다.
The present criteria of high speed train station size combines the criteria of foreign railway station size and Korean high speed train station size in 1993. According to the report, the criteria of high speed train station size is underestimated or overestimated for the station size, also that is not enough to reflect changed circumstances. This research compares and analyzes level of service and size criteria of concourse and waiting room, related with the number of passenger traffic. The result reveals that the unified level of service B can be divided into three kinds of space ? static space, dynamic space and waiting room ? with level of service A∼C, depending on passenger traffic and that the present space module criteria can be lower on the small traffic station and can be higher on the large traffic station.