최근 지구온난화에 따른 이상기후 등으로 인해 혹서기 레일온도 상승에 따른 장대 레일 궤도의 좌굴문제가 점점 가속화되고 있는 추세이다. 이에 한국철도공사에서는 2004년부터 고속철도 안전관리를 위해 레일온도에 따른 혹서기 열차 운행속도 제한을 시행하고 있으나 이에 대한 개념적, 이론적 배경이 불명확하여 보수적 또는 과소평가가 될 수 있다. 본 논문에서는 선행연구에서 제안한 열차속도에 대한 이론적 배경을 바탕으로 장대레일 좌굴확률을 이용하여 레일온도에 대한 열차운행 조건을 일반철도와 고속철도에 대해 제시하였다.
Recently, the rise of the rail temperature is accelerating further due to the global warming, and the track stability(buckling) problems that result from the axial force in the continuous welded rail(CWR) have become the most important issue. In order to prevent the track buckling in the hot summer and ensure the safety of the running train, as a part of the safety control plan for KORAIL high-speed railway, the train speed restriction according to the rail temperature was introduced in 2004. However, the conceptual and theoretical background of train-speed restriction is uncertain. In this paper, a study on the operating conditions of the normal and high speed lines for the rail temperature is performed on the basis of the theoretical background suggested by precedent study.