메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第124輯
발행연도
2012.12
수록면
59 - 91 (33page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to analyze the structure of decision making at the 2009 revised national history curriculum and the real state of its developing procedure. In addition, I suggest the improvement direction for the current decision making system.
As a result, I confirmed the developing procedure look to the direction that do not coincide with the reality of history education because of the contradictions of the decision-making structure, political inclination of only a few of history curriculum committeemen and presses, statesmen. Especially, Ministry of Education, Science and Technology’s one-sided procedure of in changing the wording by excluding advisors and researchers can not escape reasonable criticisms. Ultimately, this confusion makes teachers difficult to give nomal history lessons and pupils learn history systematically. Therefore, we need to build the structure of automous decision making, regardless of political and external pressure. We also need to continue to monitor the voice of the field of education, to improve the suitability of the curriculum. Finally, in order to prevent the confusion of the field of education, our curriculum should not be amended from time to time in the division system of the Korean Peninsula.

목차

1. 序言
2. 역사 교육과정 意思決定의 構造와 亂脈相
3. ‘2009 개정 역사 敎育課程’ 개발 과정의 虛實
4. ‘2009 개정 역사 敎育課程’ 의사결정의 파행
5. 結語: 의사결정 구조의 개선 방향
참고문헌

참고문헌 (44)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-374-000542750