이 논문은 일본과 우리나라의 전통 공연예술 유파 전승과 무형문화재 제도를 비교한 것이다. 논의 대상은 교겐과 판소리를 중심으로 하였다. 교겐과 판소리는 무형문화재로 지정된 전통 공연 예술이며, 스승과 제자간의 1 : 1 구전심수(口傳心授)로 전승된다는 공통점을 가지고 있다. 또 개인의 예술성을 추구하는 수련방법 역시 유사하다. 연구결과 교겐과 판소리는 시대적인 배경과 각국의 문화적 특성에 따라 유파가 정립되고, 무형문화재 제도 역시 차별화된 전개를 보인다. 첫째, 유파의 인정 범위와 무형문화재 지정에 대해 살펴보면 교겐은 초기 형성된 유파를 중심으로 지금까지 유지되며 개별 가풍은 유파로 인정하지 않고 있으나, 판소리는 초기 유파를 넘어서 개별적으로 이룩한 성과를 유파로 인정하고 있다. 그리고 이러한 유파의 개념이 무형문화재 지정에 있어서도 영향을 미치고 있는 것을 확인하였다. 둘째, 보유자의 인정범위와 그에 따른 무형문화재 지정에 대해서 살펴보면 일본의 교겐은 종목 자체에 개인인정이 없고 총합지정(단체지정)에서 특별한 사람을 뽑아 인간국보라는 각개지정한다. 우리나라 판소리는 개인종목 분야로 구분되며, 이 개인종목이 단체종목으로 지정되는 일은 없다. 또한 일본의 경우 총합지정 종목에 속한 사람들은 모두 보유자로 인정되지만, 우리나라의 단체지정 종목에서는 1~2명의 보유자만 두고 있으며, 세부적으로 전수교육조교, 이수자의 직제를 두어 기예능의 수준을 구별하고 있다. 셋째, 전승 및 교육활동에 대해 살펴보면 일본은 이에모토 제도를 수용하고 있어 종가와 남성중심의 예능 전승이 지금까지도 유지되고 있다. 노의 공연에서 여성[?子方]이 모습을 드러낸 일도 있기는 하지만, 무대의 뒤에서 흐름을 보고 도움을 주는 후견인(後見人) 역할을 하는 것이 전부이다. 이에 비해 우리나라 판소리는 근대에 이르러 여성창자가 육성되기 시작했고, 지금은 여성명창이 남성명창보다 수적으로 훨씬 우세하다. 향후 여성의 유입으로 인한 예능의 변화부분에 대해서도 관심을 갖고 연구할 필요가 있다. 유파의 검토는 그 종목의 역사와 현재를 볼 수 있는 가장 좋은 접근 방법이다. 그리고 최근 유네스코 세계 무형문화유산 등재에 대한 세계 각국의 관심이 높아지고, 그것이 문화 권력으로 이어지면서 자국의 무형문화재의 지정?보호를 위한 국외 무형문화재 제도 연구가 증가하고 있다. 이런 상황에서 선도적인 일본의 무형문화재 제도는 우리나라 무형문화재 제도의 현 문제를 바라보는 중요한 비교연구 대상이라고 할 수 있다. 더하여 필자가 무형문화재 제도에 대해 논의하고자 했던 것은 현재 논란이 되고 있는 판소리 무형문화재 보유자 인정에 관한 한계와 문제점을 다시 한 번 생각해보고자 함이다.
This paper compares the transmission of traditional performing art schools and intangible heritage safeguarding systems of Japan and Korea. The focus of the research is on Kyougen and Pansori; both are traditional performing arts that are designated as intangible cultural heritage of each nation. Moreover, these elements have the common trait that they are passed down through oral transmission from generation to generation between teachers and students. The method of pursuing individual artistry is also similar. The research showed that Kyougen and Pansori established schools according to the cultural features of each nation and the background of the generation, while showing unique development in the intangible cultural heritage system as well. Firstly, it examines the range of recognition of the schools and the designation of the intangible cultural heritage. Kyougen is transmitted by its original schools and do not recognize other traditions as a school of Kyougen. However, Pansori recognizes other schools that establish their own achievements even if it was not from the original schools. In addition, it can be found that such concepts of schools affected the designation of intangible cultural heritages in each countries. Secondly, it overviews the range of certification of skill holders and its designation as an intangible cultural heritage. In Japan"s Kyougen, there is no individual certification of skill holders in this field, but rather, it designates National Human Treasures by selecting a person from the desiganted group. Korean Pansori, however, is categorized into individual fields and these fields are never designated as designated groups. Also, in Japan, all people in the designated groups are certificated to be skill holders of the concerned elements, but there are only one or two skilled holders in designated groups in Korea. Meanwhile, Korea certificates apprentices and scholarship students of heritage to differentiate the level of mastering the different fields. Lastly, it examines the transmission and educational activities of each heritage. Japan embraces the Iemoto system that maintains transmission of such artistic abilities passed down by house heads and men. Although women do appear in Noh performances, they are limited to a supporting role that helps with the flow of the stage. However, in modern Korean, female composers were cultivated and today, female vocals outnumber male vocals. There is a need to conduct research in the future on the changes of such artistic skills with the inflow of women in the field. The review of schools is the best approach to see the history and present of the field. In addition, with the recent inscription of these elements on the UNESCO representative lists of intangible cultural heritage of humanity, interest from countries around the world has grown, which led to cultural power. Thus, research on overseas intangible cultural heritage systems have increased in order to designate and safeguard the intangible cultural heritage of their own nation. Under such circumstances, The advanced intangible cultural heritage system of Japan can be viewed as an important subject for comparative research for the current issues of Korea’s intangible cultural heritage systems. Furthermore, another reason that this paper discusses the intangible cultural heritage system is to consider the challenge and issues on the current certification of skill holders in Pansori.