흑임자 분말 첨가량을 0∼12%로 달리하여 양갱을 제조하고 이화학적 품질, 항산화특성 및 소비자 기호도를 조사하였다. pH는 흑임자 분말 첨가량이 증가할수록 유의적으로 증가하였다(p<0.05). L*값과 b*값은 유의적으로 감소하였고, a*값은 증가하였다(p<0.05). 한편 흑임자 분말 첨가량이 증가함에 따라 양갱의 경도는 유의적으로 증가하였다(p<0.05). 항산화활성을 나타내는 총 폴리페놀 함량과 전자 공여능은 흑임자 분말 첨가량이 증가함에 따라 유의적으로 증가하는 경향을 나타내었고(p<0.05), 전자 공여능에서 보다 현저한 증가를 보였다. 소비자 기호도검사 결과 6% 첨가군이 모든 평가항목에서 유의적으로 높은 평가를 받아 양갱의 관능적 품질을 최대한 유지하면서 흑임자 분말의 기능적 이점을 최대한 활용하기 위한 최적 첨가 농도는 6%가 가장 적합한 것으로 판단된다.
The feasibility of incorporating black sesame powder (BSP) as a value-added food ingredient in convenient food products, using a model system of yanggaeng, was investigated. BSP was incorporated into yanggaeng at 0, 3, 6, 9, and 12% (w/w) weight amounts based on the total weight of cooked white bean and BSP. pH increased significantly with increasing levels of BSP added (p<0.05). In terms of color, lightness and yellowness decreased significantly but redness increased (p<0.05) with increasing levels of BSP. Hardness also increased significantly with higher amounts of BSP in the formulation (p<0.05). Total polyphenol content and 1,1-diphenyl-1-picrylhydrazyl (DPPH) radical scavenging activity significantly increased as the BSP concentration increased in the formulation (p<0.05). Finally, the consumer acceptance test indicated that the highest levels of BSP incorporation (12%, w/w) had a considerable adverse effect on consumer preferences in all attributes. In contrast, yanggaengs with moderate levels of BSP (6%, w/w) are recommended (based on overall preference score) for taking advantage of the functional properties of BSP without sacrificing consumer acceptability.