일반적인 플랩을 가진 비행기의 날개는 불연속면을 가지며, 이것은 공력특성을 저하시킨다. 본 연구는 유연구조를 이용한 모핑 날개를 설계/제작하기 위한 선행 연구로서 형상기억합금 작동기를 이용한 모핑 날개를 설계 및 제작하였다. 형상기억합금 작동기의 작동시험을 통하여 플랩의 응답특성을 파악한 후 모핑 에어포일의 공력특성을 알아보기 위한 풍동실험을 수행하였다. 풍동시험은 다양한 레이놀즈수, 받음각에 대해 수행되었으며, 3축 로드셀을 이용하여 날개에 작용하는 양력, 항력 및 피칭모멘트를 측정하였다.
Aircraft wings with conventional flaps have discontinuous sections which reduce the aerodynamic performance. In this paper, as a preliminary study for morphing aircraft wings using flexible structures, morphing aircraft wings are designed and produced using shape memory alloy actuators. Through operation tests of shape memory alloy actuators, response characteristics of flaps are examined, and wind tunnel tests to investigate performance characteristics of morphing airfoil are performed. The wind tunnel tests are done under various conditions of Reynolds numbers and angles of attack, and lift force, drag force, and pitching moments are measured.