본 연구에서는 기분 일치 가설 (the mood-congruency hypothesis)과 반대되는, 즉 기분을 두 양상(청각, 시각)으로 제시할 시, 두 양상의 정서가 불일치 할 경우 각성으로 인해 기억력 향상에 도움을 준다는 가설 하에 연구를 진행하였다. 정서가 일치하는 경우와 일치하지 않는 경우, 중립 조건으로 나누어 재인 기억과제와 회상 기억 과제의 정확도를 종속 변인으로 측정하였으며, PAD(Pleasure-arousal-dominance) 척도를 이용하여 참가자의 각성 수준을 측정하였다. 또한 일주일이 지난 후, 무선적으로 선정한 참가자 일부에게 실험 자극으로 쓰인 영상에 대해 회상 기억 과제를 다시 검사하였다. 연구 결과, 정서가 불일치할 경우, 통계적으로 유의미하지는 않지만 높아진 각성으로 인해 기억력 향상에 도움을 주는 경향성을 보였다. 본 연구 결과는 영화에서 관객들에게 극적인 감정 및 감독의 의도를 일으키기 위해 영상과 배경 음악의 정서를 불일치하여 제시하는 기법의 효과를 증명하는 점에서 의의가 있으며, 이러한 기법은 광고 제작 시 제품과 브랜드를 소비자에게 효과적으로 인지시킬 수 있는 기법으로 사용될 수 있다는 것을 암시한다.
In the article, contrary to the mood-congruency hypothesis, it is suggested that when two each different mood are presented through cross modality, such as auditory and visual, the ability of memory could be improved by increasing arousal. There are three conditions which one is the mood congruent condition, another is the mood incongruent condition and the neutral condition. After presenting these conditions, subjects were asked to take the recall task and the recognition task. Furthermore, PAD(Pleasure-arousaldominance) is employed to investigate changes of arousal by mood-incongruence. After 7 days, randomly selected a few subjects again were asked to recall about an expert of movie. As a result, accuracy was enhanced, but not significantly comparing to congruent condition. It demonstrates the method to boost audiences’ mood and to convey director’s intention is effective.