본 연구는 정서?행동장애학생이 참여한 봉사학습 프로그램과 관련하여 이루어진 국외 문헌들을 종합적으로 검토한 후, 봉사학습의 단계와 필수요소를 분석하고 재구성하여 정서?행동장애학생들에게 의미 있는 봉사학습의 단계와 요소들을 제안하고자 하였다. 이를 위해 정서?행동장애학생이 참여한 봉사학습 프로그램과 관련된 11편의 국외 문헌들을 분석 자료로 활용하여 저자(발표연도), 연구 참여자, 연구 유형, 프로그램 내용, 평가 방법, 연구 결과를 중심으로 1차 분석 하였다. 2차 분석은 정서?행동장애학생이 참여한 봉사학습 프로그램에 대한 단계 및 요소별 심층 분석으로서, 활동 계획?준비, 활동 실행, 활동 평가, 수료의 4단계와 지역사회 요구탐색, 개인적인 흥미와의 연관성, 교육과정과의 연관성, 봉사학습 준비교육, 진행과정 모니터링, 지속적, 정기적 시행, 다양한 협력자들의 참여, 반성적 성찰, 활동 후 평가, 성취에 대한 자축과 격려의 10단계를 적용하여 총 8편의 논문을 대상으로 실시되었다. 분석결과, 8편의 연구에서 지속적?정기적 시행, 활동 후 평가, 반성적 성찰, 봉사학습 준비교육요소 순으로 많이 포함하고 있었고, 개인적 흥미와의 연관성과 진행과정 모니터링요소는 비교적 낮은 포함률을 보였다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 정서?행동장애학생들을 위한 봉사학습프로그램의 개발 및 활용과 관련하여 논의가 이루어졌다.
The purpose of this study were two folds: (1) to review and analyze overseas research on service-learning programs for students with emotional and behavioral disorders(EBD) and (2) to suggest meaningful stages and elements of service-learning programs for students with EBD. For this study, 11 research on service-learning programs for EBD students were chosen and analyzed on authors(year), participants, type of research, program contents, evaluation design, results. Secondary analysis is focused on the 4 stages(planning and preparation, implementing the activity, evaluation, ceremony) and 10 elements(search for community needs, connection to personal interest, link to curriculum, preparing students for service-learning, progress monitoring, regular and ongoing implementation, partnership, reflection, program evaluation after implementation, celebration) of implementing service-learning programs for EBD. The elements most frequently discussed were (a) regular and ongoing implementation, (b) program evaluation after implementation, (c) reflection, and (d) preparing students for service-learning. Least mentioned were (a) connection to personal interest and (b) progress monitoring. From the result of the analysis, implications and discussions for further studies and practice were conducted.