메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이택광 (경희대학교)
저널정보
동북아역사재단 동북아역사논총 동북아역사논총 24호
발행연도
2009.6
수록면
87 - 110 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The aim of the essay is to analyze the way in which Hollywood war film represents the image of Japanese including Japan as the other. The representation always already stipulates the image of the other as an enemy. What I would like to argue is that such an operative way is firmly related to the mechanism of the relationship between subject and power ? I adapt the psychoanalytic and Foucault’s theory revised by Judith Butler to explore the formality of Hollywood film; the theoretical inquiry into the Hollywood imaginative solution for the split of subjectivity lies in to some extent the historical contexts of World War II, in particular, the war between Japan and United States. The investigation consists of two fold:first, it should pay attention to the representational pursuit to establish the unity of identity;secondly, it also has to dig into the hidden impetus behind a reflexive perspective imbued in the liberalist idea of Japanese. For this reason, the essay deals with Pearl Harbour, Snow Falling on Ceders, Flags of Our Fathers, Letters from Iwo Jima. In conclusion, the essay argues that the represented image of Japanese in Hollywood war movies is flat and conventional. More seriously, the image is used for compensating Japan’s victimization of themselves.

목차

I. 머리말
II. 유사역사성의재현-「 진주만」
III. 방외자의시선에비친타자-「삼나무숲에내리는눈」
IV. 반성의시선과타자-「아버지의깃발」,「이오지마에서 온 편지」
V. 맺음말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-910-002364010