메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조윤경 (신라대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제27호
발행연도
2013.4
수록면
281 - 304 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Recently, a number of foreign researches have note the importance of mother tongue use in second language classroom, but there have been an active researches on Korean language education nor on the effects of using mother tongue. To analyze mother tongue"s function, experiment were conducted through the classroom observation. This experiment was conducted on the subjects consisting of Chinese learners whose native language were identical. The result from the experiment were analyzed as follows. First, learner"s mother tongue function is condition-oriented ideas such as helping students understand instructions, making use of culturally loaded words, and humor. Second, learner"s mother tongue function is as a bottom up language focused ideas such as translation of vocabulary, explaining of grammar, checking comprehension, and translation. Third, learner"s mother tongue function is as top down language focused ideas such as scaffolding for cognitively challenging material. Therefore, this study will present anopportunity to examine the effects of use of learner"s mother tongue. And through the use of learner"s mother tough, positive effect on the leaner"s affective factor.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 연구 결과
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-700-003655796