배경 : 최근 막걸리는 소비자들의 인식전환과 함께 세계 속의 고부가가치 상품으로서 가능성을 보여주고 있다. 막걸리는 웰빙 술로서 국내·외에 성장 가능성을 인정받고 있고, 국내·외 시장규모 역시 날로 커지고 있다. 하지만 막걸리 시장의 성장에 비해 막걸리 보관 병이나 주전자, 잔 등 관련 상품의 차별화, 전문화가 부족한 실정이다. 본 연구는 전주 막걸리 시장 활성화를 위한 막걸리 잔 디자인 개발 연구로 타 지역과는 차별화된 전주만의 특색을 반영한 막걸리 잔 디자인 개발과정을 다루며, 막걸리 잔에 대한 규격화 및 정형화, 최근의 트렌드를 반영한 막걸리 잔 디자인을 개발하는데 연구의 목적을 둔다. 방법 : 연구는 이론적 고찰과 막걸리 잔 시장 조사를 통한 데이터를 바탕으로 실험을 진행하였고, 실험 결과들을 종합하여 전통, 현대, 퓨전의 세 가지 컨셉으로 아이디어 스케치를 진행하였다. 2차에 걸친 아이디어 스케치 평가를 통하여 13가지의 막걸리 잔을 모델링하고, PPP(Product Performance Program) 평가를 통하여 6가지 제품의 Mock-up 샘플을 제작하였다. 6가지 막걸리 잔 샘플들을 가지고 최종 디자인 평가를 통하여 전주 막걸리 잔 디자인을 결정하였다. 결과 : 본 연구를 통하여 얻어진 결론은 첫째, 막걸리 잔의 규격 및 양에 대하여 막걸리는 150ml ~ 200ml가 가장 마시기 좋은 막걸리의 양이므로 막걸리 잔을 디자인할 때는 이 용량을 지켜야 한다. 둘째, 막걸리 잔의 차별화 디자인을 위하여 타 지역과의 차별화 디자인 특성과 요소가 무엇인지를 도출하여 디자인한 결과를 막걸리 전문가, 막걸리 전문점 점주, 일반시민에게 직접 평가를 받아 편향된 디자인 요소 추출이나 평가에서 오는 문제점을 해결하여야 한다. 셋째, 본 연구의 성과는 막걸리 잔에 대한 이론적 고찰과 사용자 중심의 시장조사를 바탕으로 디자인요소 추출, 대표적인 모델선정, 선호형태 추출, 막걸리 잔의 적정량 등을 찾아내어 디자인을 전개한 사용자 중심의 디자인 프로세스의 사례로 이와 유사한 디자인에 활용할 수 있을 것이다. 결론 : 본 연구의 결과물은 향후 막걸리 관련용품 디자인 개발에 효과적으로 활용될 것으로 예상되고, 전주 막걸리 산업을 활성화 하는데 기여할 것으로 기대된다. 본 연구의 결과는 전주시에서 현재 양산을 진행 중에 있으며, 본 연구내용은 관련분야 학회에 디자인 개발사례를 발표하여 좋은 반응을 얻었다. 향후 연구로는 본 디자인의 양산 후 사용 현장에서 디자인 사용성 평가를 통하여 수정과 보완을 하여야 할 것이다.
Background : Recently, Makgeolli is showing possibilities as a highly valuable product in the world along with the change of consumer awareness. Makgeolli is being recognized for its domestic and foreign growth possibilities as for being a well-being alcoholic beverage while the domestic and foreign market scale is growing as well each day. However, there exists a differentiation or specialization of related products such as the Makgeolli storage bottle, kettle or cup, etc compared to the growth of the Makgeolli market. This study deals with the development process of Makgeolli cup design by reflecting on the unique and special characteristics of Jeonju, which is distinctive from other areas. This case study explores the development of Makgeolli cup design to boost Jeonju’s Makgeolli market while the purpose is set as developing Makgeolli cup design reflecting normalization, standardization and the latest trend of the Makgeolli cup. Methods : An experiment was performed based on the data obtained through theoretic investigation and a Makgeolli cup market survey. The idea sketch was performed with three concepts: traditional, modern and fusion after generalizing the experiment results. Through the idea sketch evaluation, which consisted of two stages, 13 types of Makgeolli cups were modeled and the Mock-up samples of the six types of products were manufactured through the evaluation of PPP (Product Performance Program). Jeonju’s Makgeolli cup design was determined through the final design evaluation using the six types of Makgeolli cup samples. Results : The conclusions gained through this study are as follows. First, since 150ml ~ 200ml is the most ideal quantity of Makgeolli to drink in terms of the specifications and size of the Makgeolli cup, this volume must be observed while designing the Makgeolli cup. Second, after deriving what the differentiated design characteristics and factors from other regions are for the differentiated design of the Makgeolli cup, the problems caused by extracting or evaluating biased design factors must be solved by getting direct evaluation on the design results from Makgeolli experts, Makgeolli shop owners and ordinary citizens. Third, the outcome of this study could be utilized for a similar design as an example of a user-centered design process that has developed a design by extracting design factors, selecting typical models, extracting preferred types or the adequate size of a Makgeolli cup based on a theoretic investigation on the Makgeolli cup and a user-centered market survey. Conclusion : The outcome of this study is estimated to be effectively used in the development of designs of products related to Makgeolli in the future and expected to contribute in boosting Jeonju’s Makgeolli industry. Finally, mass production based on the result of this study is currently underway and the details of this study have gained favorable responses following a presentation on the design development example at an academic society of the related field. In future studies, the need for corrections and improvements would have to be identified through design usability evaluation at the site of usage after the mass production of this design.