논문은 대심도 급행철도와 관련하여 수행된 기초 연구에 대한 것이다. 대심도 급행철도는 지하정차역이 있는 도시철도의 특성을 가지고 있다. 그러므로 현재의 도시철도의 제원을 바탕으로 공력저항 해석을 수행하였다. 열차의 속도를 증가시킨 해석과 전두부 형상을 변화시킨 해석을 수행하였으며 이 결과들을 비교하고 분석하였다. 그 결과로 현재 도시철도 형상으로 속도를 증가시킬 경우 압력항력이 상당히 증가한다는 것을 확인하였다. 압력항력 증가의 원인은 무딘 전두부 형상에 있고 이를 유선형으로 변경할 경우 압력항력이 현저하게 줄어든다는 것을 확인하였다. 그리고 전두부 형상변화가 점성저항에는 큰 영향을 미치지 않았다.
In this paper, we deal with the basic study related to aerodynamic drag of underground high-speed train. The underground high-speed train also has the characteristic of the subway system with stations. Therefore, we simulate the system using the subway system data. Additional simulations about fast velocity and long nose shape are performed. The results are compared with the simulation result of the present subway system and analyzed. The analysis shows that nose shape is important to reduce aerodynamic drag in the tunnel and the streamlined nose shape doesn’t affect viscous drag but causes the significant decrease of pressure drag.