이 연구는 서울시에 거주하는 다문화 가정 아동(멘티)과 대학생(멘토)을 대상으로 실시한 멘토링 프로그램을 바탕으로 다문화 가정아동을 위한 멘토링 프로그램을 체계적으로 설계하고 효율적으로 운영하는 방안을 제시하는 데 목적을 둔다. 실제 프로그램을 기획하고 운영하면서 얻은 경험과 노하우를 자세히 제시하고자 하였다. 프로그램은 준비 단계, 실시 단계, 마무리 단계로 나눌 수 있다. 준비 단계는 다문화 아동에 대한 기초 조사, 멘토링 프로그램 내용 상세화, 홍보, 학생 모집과 선발, 전문가 자문으로 구성된다. 프로그램 실시 단계에서는 결연식, 일 대 일 방문 학습 지원 활동, 공동체 야외 체험 학습 활동, 멘토 교육, 멘티 교육, 멘티 부모 교육, 멘토활동 점검 및 상담, 간담회, 해단식을 한다. 마무리 단계에서는 멘토의 평가회, 멘티와 부모의 평가회, 프로그램 운영진의 평가회, 향후 계획 수립 및 결과 보고서 작성을 한다. 각 세부 단계별 운영 방안을 자세히 제시하였다. 이 연구는 멘토링 프로그램을 계획하는 기관과 단체가 실질적으로 참고할 수 있는 자료를 제공한다는 데 의의가 있다. 그리고 본 연구에서 제안하는 운영안에 따라 프로그램을 운영한다면 멘토와 멘티가 체계적인 관리를 받게 될 것이며, 효율적이며, 유의미한 활동결과를 얻게 될 것이다.
The purpose of this study is to plan a mentor program for multicultural children and to provide a plan for the efficient management of such a program. This study is based on the results of an actual mentor program. The mentor program was for multicultural children in Seongbuk-gu who were assisted by Hansung University students. As the manager of the program, I used my know-how and experience to manage the mentor system. Based on this experience, I made a guide for the mentor program. The program can be divided into three phase: preparation, implementation, and completion. In the preparation phase, the multicultural children were surveyed, the plan of the program was shaped, and the program was advertized. In essence, this involved advertizing for multicultural children, recruiting university students to help with the program, and seeking guidance from a specialist. The implementation phase consisted of the following: orientation; 1-on-1 study; formulating an extracurricular program; educating mentors, mentees, and the parents of mentees; checking the mentor program; consulting and meeting with mentors; and having a final meeting. In the completion phase, the following was accomplished: mentors, mentees, and their parents evaluated the program; a plan was put forward; and a report with the results was issued. The study explains the three phases in detail. This study is important because it can be used for planning and managing a mentor program. Also, if the guide is followed, mentors and mentees both can be educated systematically. Furthermore, the program will be efficient and useful.