본 연구는 다문화 전문 인력의 활동경험에 대한 학문적 논의가 충분히 이루어지지 못하고 있는 실정에서 결혼이주여성을 가장 현장에서 조력하는 다문화가족지원센터의 방문교육지도사들의 활동경험과 역량개발과정을 탐색하고 이들의 활동에 대한 깊이 있는 이해를 갖기 위한 목적으로 실시되었다. 이를 위해 현재 방문교육활동을 지속적으로 수행하고 있는 다문화가족지원센터의 방문교육지도사 10명을 대상으로 심층 면담을 실시하였고 이것을 Hill, Thompson과 Williams (1997)의 합의적 질적 분석방법을 사용하여 분석하였다. 그 결과 방문교육지도사들의 경험은 ‘결혼이주여성의 특성’, ‘직무에 대한 인식’, ‘방문교육 어려움’, ‘방문교육방법’, ‘직무역량’, ‘방문교육을 통한 변화’의 6가지 영역으로 분류되었다. 결혼이주여성의 특성은 적응의 어려움, 대인관계 특성, 가족특성 및 자원으로, 직무에 대한 인식은 방문교육지도사 역할 및 방문교육활동에 대한 인식으로, 방문교육 어려움은 상황적 요인, 결혼이주여성 요인, 방문교육지도사 요인으로, 방문교육방법은 역할설정, 자원제공과 연계, 상담, 교육으로, 직무역량은 요구되는 적성, 직무자원, 역량개발방법으로, 방문교육을 통한 변화는 결혼이주여성의 변화, 결혼이주여성에 대한 인식 변화, 방문교육지도사의 개인적 변화, 직무수행에서의 변화라는 20개 하위영역으로 분류되었다. 연구결과를 바탕으로 다문화가족지원센터의 방문교육지도사의 효율적인 활동을 촉진하는 방안과 방문교육지도사 제도 운영 및 직무교육 프로그램에 대한 시사점에 대한 논의를 제시하였다.
The purpose of this study was to explore experiences of visiting educators in multicultural family center working with internationally married female migrants in order to acquire in-depth understanding of their professional educating activity and competency development. 10 visitng educators were interviewed and using Consensual Qualitative Research(CQR), 6 main domains and 20 sub-domains were identified from the results of interview: 1) the characteristics of internationally married female migrants - adaptation difficulties, interpersonal characteristics, family characteristics, resource 2) recognition of their duties - recognition of their role, recognition of their activity 3) the difficulties of activity - situational factors, internationally married female migrant factors, visiting educator factors 4) education strategies - role setting, resource providing and networking, education, counseling 5) job competency - required aptitude, job resource, competency development strategy 6) results of visiting education - the change of internationally married female migrants, the change of visiting educators" recognition of internally married female migrants, the change of visiting educators, the change of job performance. Based on the results, implications and recommendations to enhance expertise in effectively providing visiting education for internationally married female migrants and to operate visiting educator system and job training programme were discussed.