본 연구는 설문조사를 통해 항공여객 운송 산업을 위한 블루오션전략을 수립하는 방법론을 제시하고 있다. 먼저 국내 서울-부산간 여객운송 시장을 대상으로 블루오션전략에서 제시하는 6가지 성장경로중 하나인 시장경계의 재구축을 실시 하였다. 즉, 서울-부산 구간 항공운송의 대체재로 고속버스와 KTX 고속열차가 존재하므로 이들을 포함하도록 시장경계를 넓혀서 여객 운송 산업을 분석대상 산업으로 정하였다. 문헌조사와 고객과의 인터뷰를 통하여 전략요소들을 도출하였고 운송수단별로 각기 100명의 고객들을 터미널, 역, 공항의 현장에서 접촉하여 설문조사를 실시하였다. 최종적으로 292개의 유효표본에 기반하여 중요도-성과 분석과 3요인 접근 방법을 실시하였다. 이들 분석은 더미변수 회귀분석의 결과를 활용한 것으로 전략요소들을 3가지 요인으로 범주화하였다. 그리하여 전략캔버스와 ERRC구성표를 작성할 수 있었으며 3요인 접근 방법을 사용한 결과에 기반하여 항공여객 운송 산업에서의 블루오션 창출을 위한 신 가치곡선 방향을 제시하였다.
This study suggests a survey-based method to formulate blue ocean strategy for airline industry and shows the process to apply the method in the context of domestic passenger transportation industry in Korea, especially the route between Seoul and Busan. First of all, following one of six paths framework to reconstruct market boundary suggested by blue ocean strategy, this study look across alternative industries and define the focal industry as passenger transportation industry, where alternatives are express bus and high-speed railway (KTX). Second, we suggest strategy elements based on the literature and interviews with customers. Then, for each transportation alternative, one hundred customers are chosen as subsample at stations or terminals. Based on survey results from 292 respondents, we execute importance-performance analysis and three-factor approach, which categorize strategy elements into three factors after running regressions with dummies. Then we were able to draw strategy canvas and ERRC grid. Both approaches resulted in different ERRC grids and strategic recommendations. Based on results using the three-factor approach, we suggested ERRC grid to develop a new value curve for airline industry.