메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송주영 (웨스트조지아주립대학교)
저널정보
한양법학회 한양법학 한양법학 제42집
발행연도
2013.5
수록면
221 - 246 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Survey data from 9,750 youth were analyzed to examine the factors on bullying behavior among South Korean youth. The study used “Korean Survey on Runnaway Youth and Children in 2009” data from National Youth Policy Institution in Korea. The study focused on various dimensions of individual-level and community-level variables based on Agnew"s General Strain Theory(GST) and Macro-level Strain Theory(MST). The current study used two statistical techniques: Structural Equation Modeling(SEM) and Hierarchical Lineal Modeling(HLM) to examine bullying among youth. The result from SEM shows that parental strain, peer strain, and teacher stain are related to bullying behavior. Bullying victimization and bullying peer have the conditioning effect on the relationship between strain and bullying. Females are more likely to involved in bullying. Self-esteem and anger show the conditioning effect on the relationship with strain and bullying. In particular, anger with the parental strain and teacher strain related more positively with bullying and peer strain related negatively with bullying. HLM results show that the community-level variables are related to bullying, particularly the rate of running away, single-parent, and city size. The study suggested policy implications for increasing self-esteem and social bond based on the community context.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 논의 및 결론
[참고문헌]
【Abstract】

참고문헌 (4)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-300-003338525