본 연구는 청소년의 가족기능, 충동성, 스트레스가 집단따돌림 유형에 미치는 영향을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상은 중?고등학생 627명으로, 수집된 자료는 SPSS 18.0 program을 사용하여 평균과 표준편차, t-test, Pearson"s Correlation Coefficient 및 stepwise multiple regression analysis으로 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 집단따돌림 유형(가해 및 피해)은 가족기능, 충동성, 스트레스와 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 집단따돌림 가해에 영향을 미치는 요인은 가족기능의 하부요인에서 정서적 반응성, 충동성의 하부영역에서 무계획 충동성, 스트레스의 하부요인에서 친구관련 스트레스, 일반적 특성에서 음주경험(있음), 부모 우울문제 경험(있음)로 확인되었으며, 34.1%의 설명력을 나타내었다. 집단따돌림 피해에 영향을 미치는 요인은 가족기능의 하부요인에서 의사소통, 충동성의 하부영역에서 운동 충동성, 스트레스의 하부요인에서 친구관련 스트레스, 일반적 특성에서 성별(남학생), 학년(중학생)으로 확인되었으며, 30.9%의 설명력을 나타내었다. 결론적으로 본 연구는 청소년의 집단따돌림 유형(가해 및 피해)에 가족기능, 충동성, 스트레스의 역할을 실증적으로 확인하였다는 점과 청소년의 집단따돌림 유형에 따른 중재 방안의 기초 자료를 제공하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of adolescent"s family function, impulsive behavior, stress on the bullying types. Method: Data were collected from 627 adolescents and analyzed using descriptive statistics, t-test, Pearson correlation coefficients and stepwise multiple regression with the SPSS 18.0. Results: The bullying types (injurer and victim) correlates with family function, impulsive behavior and stress. Stepwise multiple regression analysis showed emotional reactivity, non-planning impulsiveness, friends related stress, experience of drinking (yes), experience of parent depression problem (yes), explained 34.1% of the total variance in bully injurer. Stepwise multiple regression analysis showed communication, motor impulsiveness, friends related stress, gender (male), grade (junior high school), explained 30.9% of the total variance in bully victim. Conclusion: The results of this study are expected to be used as basic data in providing a better understanding of adolescents’ bullying, in preventing bullying and in developing an intervention program.