메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
심정은 (고촌초등학교) 이두곤 (한국교원대학교)
저널정보
한국환경교육학회 환경교육 環境敎育 第26卷 第2號
발행연도
2013.6
수록면
226 - 252 (27page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (5)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to reorganize the dispersive contents of the elementary Environmental Education(EE) in subject matters from the perspective of the Environmental Studies for Environmental Education(ESEE) and to systematize the elementary EE through school-based curriculum by presenting how to develop the curriculum which is designed to practice elementary EE. In this research, we utilized the concept and the related theory of ESEE to analyze the contents of the elementary EE textbooks of all subjects of the 7th national curriculum of Korea, and presented a direction and model to implement in the school-based EE curriculums which can systemize and integrate the dispersive EE contents in elementary education. Using the five content areas of ESEE, this research evaluated the EE contents of elementary textbooks through the perspective of ESEE and presented a new organizing method of elementary EE curriculum to systemize and integrate the EE contents. This research showed that the ESEE has a potential to implement the systematic and integrative contents of EE in the school-based EE curriculum to solve the current problems of elementary EE under the national curriculum.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 7차 교과서 분석결과 및 시사점
Ⅴ. 초등 환경교육 체계화를 위한 학교 교육과정의 편성·운영 방안
Ⅵ. 결론
참고문헌

참고문헌 (7)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-300-003248559