메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이재붕 (청라중학교) 이두곤 (한국교원대학교) 최돈형 (한국교원대학교)
저널정보
한국환경교육학회 환경교육 環境敎育 第25卷 第4號
발행연도
2012.12
수록면
391 - 407 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to develop and apply an Inquiry Training Paper (ITP) in Water Environmental Education (WEE) for the Gifted Students. This study is aimed at gifted students in middle school to develop creativity, to cultivate environmental literacy and to grow scientific inquiry skills. Methods of theoretical and qualitative research were used. A total of 18 gifted middle school students took part in in-depth analysis with 41 general students. As a result of this research, an ITP for WEE was developed. The ITP consists of a total of 16 creative questionnaires and creative responses. The ITP was developed based on a case study of water pollution in Lake Washington, USA. The analysis showed that the ITP has the possibility to be utilized as a creativity assessment tool for students. From the results of this study, it was proposed that ITP guide to enhance the gifted students" creativity, environmental literacy and scientific inquiry skills. Especially, insight has been an important factor for success of Environmental Education for the gifted students.

목차

ABSTRACT
I. 서론
II. 연구 방법
III. 연구 결과 및 논의
IV. 결론 및 제언
참고문헌
부록

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-370-000522183