메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송현정 (제주대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제53집
발행연도
2013.8
수록면
207 - 228 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study focuses on the shortened phenomenon and forms of Korean language. To show this, we explain the concepts, principles, and types of shortened forms of Korean language and we suggest teaching-learning scheme about them.
A shortened form is the change of language and is defined to a expression which is made shorten from words, phrase, and sentence. These expressions have economic efficiency and popularity based on speakers’ psychology as principles. We analyze types of shortened forms of Korean language according to words and syntax and plans on the teaching & learning as materials of Korean language education.
The summary of this research is as follows.
(1) Shortened forms of Korean language has a strong relationship according to the same generation’s or speakers’ communication and people use them unconsciously sometimes or with intention often.
(2) These forms are expressions made from some parts that are remained after leaving out consonants, vowels, syllables, or even words and phrases.
(3) We emphasize an optional and effective use shortened forms in language life and need point of a view for purification of language in education.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 단축 표현의 원리
Ⅲ. 단축 표현의 유형
Ⅳ. 국어교육에서의 단축 표현
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-700-002427785