본 연구는 한류의 여러 유형이 어떤 경로를 통해 한국 저가화장품에 대한 인식을 높이는지 탐구하였다. 한류의 유형은 드라마, 가요, 영화, 음식, 게임, 패션, 관광 등 7유형으로 분류하였다. 한류효과의 심리적 메커니즘으로 동조효과, 브랜드동일시, 관여도, 인지적 수월성, 균형이론 등 다섯 변수를 선정하였다. 그리고 한국저가화장품으로 미샤, 더페이스샵, 에뛰드하우스, 스킨푸드를 택하였다. 실증연구결과, 한국 저가화장품인식에 영향을 미치는 한류 유형은 드라마, 음식, 패션 등 세 장르임을 밝혔다. 그리고 이들 세 한류유형은 브랜드동일시, 관여도, 인지적 수월성 효과를 통해 저가화장품 인식에 영향을 미쳤다. 구체적으로, 한류드라마는 한국화장품에 대한 관여도를 높이거나 암묵적 기억과 친숙성으로 인한 인지적 수월성을 통해 한국 저가화장품 인식을 높였다. 한류음식은 관여도를 통해, 한류패션은 브랜드동일시와관여도 효과를 통해 저가화장품 인식 제고에 기여하였다. 공변량 분석결과, 평소 한국화장품에 대한 관심이 높은 중국소비자는 한류에 대한 브랜드동일시 효과가 큰 것으로 나타났다. 그리고 평소 한국화장품을 애용하는 중국소비자는 한류에 대한 인지적 수월성 효과가 높게 나왔다. 그리고 한국화장품에 대한 관심과 이용정도가 높은 중국소비자는 한류드라마를 즐겨 시청하며, 드라마에 나오는 한국제품을 기억 속에 잘 간직했다가 추후 친숙한 한국제품을 높게 평가하는 인지적 수월성 효과가 크게 나왔다. 한편 한국화장품에 대한 관심이 약한 중국소비자는 한류드라마보다는 한류영화를 통해 인지적 수월성 효과가 나타났다.
This Study researched psychological mechanisms of the korean waves on low-priced cosmetics in Chinese market. The Korean waves are consisted of dramas, pops, movies, foods, computer games, fashions, and tourism - independent variables. Psychological factors of the Korean waves" effects consider conformity effect, brand identification, involvement, cognitive fluency, and balance theory - mediator variables. And, Korean cosmetic brands of low-priced included Misha, The Face Shop, Etuid House, and Skin Food - dependent variables. Statistical results say more important independent variables are dramas, foods, and fashions in context of Korean low-priced cosmetic marketing. And, brand identification, involvement, and cognitive fluency took significant roles in promoting perception of the cosmetics. Specifically, Korean dramas caused high involvement or cognitive fluency, and then got a positive effect on the cosmetics. Korean foods were related with high involvement, and Korean fashions took routes of brand identification and involvement to favorability of the cosmetics. Considering covariate variables, high involved chinese consumers for Korean cosmetics were correlated with brand identification, and frequent users of Korean cosmetics were influenced by cognitive fluency. High involved consumers preferred Korean dramas to movies, but vice versa for low involved chinese consumers.