본 연구는 지역사회서비스 투자사업의 종사자들이 인식하는 조직 공정성이 서비스 품질에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고, 종사자들이 제공하는 서비스 품질을 향상시킬 수 있는 방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 독립변수인 조직공정성은 분배공정성, 절차공정성, 상호작용공정성으로 구성하였으며, 종속변수인 서비스 품질은 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성, 유형성으로 구성하였다. 또한 지역사회서비스 투자사업 종사자들이 인식하는 조직공정성과 서비스 품질 간의 명확한 인과관계를 밝히고자 서비스품질에 영향을 미칠 것으로 예상되는 성별, 연령, 서비스대상, 학력, 현재 근무하는 기관의 재직기간, 직원 수, 기관유형, 월평균소득, 담당업무, 직위, 법인유형, 근무지역을 통제변수로 설정하여 연구모형을 검증하였다. 본 연구의 조사대상자인 지역사회서비스 투자사업 전북 지역자율형 사회서비스 제공기관의 종사자에게 총 258부의 설문지를 배포하였다. 이중 총 135부(회수율 52%)가 회수되었다. 결과 분석은 SPSS for Windows 17.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계분석, 신뢰도와 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과 조직공정성 인식 정도가 높아질수록 내부종사자가 지각하는 서비스 품질이 높아지고, 조직공정성 하위차원 중 조직 안에서의 대인 관계적 측면에 초점을 두고 과정을 중시한 상호작용공정성이 서비스 품질에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of research is to find out how organizational Justice which community social investment service workers recognized can affect service quality that service providers perceive and to propose ways for social workers to improve quality of services provided. Organizational justice of independent variables was composed of distribution justice, organizational justice, procedural justice, and interactional justice. Service quality of dependent variable was conceptualized tangibles, reliability, responsiveness, assurance, and empathy. The control variables expected to affect the quality of service are gender, age, service targets, education, current work of the organization tenure, number of employees, institution type, monthly income, job, position, entity type, and working area. The subjects of this study is the service providers of community service investment business Jeonbuk province autonomous service providing organization. The survey method was conducted using self- entry type survey way. A total of 258 questionnaires were distributed. 135 questionnaires(52% recovered rate) was recovered and these questionnaires was used in the analysis. Empirical analysis using SPSS for Windows 17.0 program reliability, frequency analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis was performed. The results of this study was that the higher the perception of organizational justice perceived by internal employees, the higher quality of service is, focusing on aspects of personal relationships on sub-dimension of organizational justice, Interactive justice with an emphasis on process has effect on quality of service.