본 연구의 목적은 대학 교수의 우수한 직무수행을 위해 요구되는 역량을 규명하고, 규명된 역량을 향상시킬 수 있는 지원방안을 모색하는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위해 첫째, 문헌분석 및 전문가검토를 통해 대학교수의 직무역량군을 도출하였다. 둘째, 서울에 소재한 한 대학의 교수 207명을 대상으로 사전에 개발된 직무역량에 관한 설문조사를 실시하였다. 셋째, 수집된 자료는 t-검증, Borich의 요구도 공식에 적용, The Locus for Focus 모델을 활용하여 분석한 후 최종 우선순위 역량을 도출하였다. 분석결과는 설문에 응한 교수 전체와 교수경력별(10년 미만, 10년 이상 20년 미만, 20년 이상)로 구분하여 도출되었으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 교수경력을 구분하지 않고 교수 전체를 대상으로 요구분석을 실시한 결과, ‘학생이해’, ‘동기부여’, ‘수업전달’, ‘창의적 사고’, ‘융복합적 사고’, ‘의사소통’ 역량이 최우선으로 고려해야 할 직무역량으로 도출되었다. 둘째, 경력별로 실시된 요구분석 결과, ‘동기부여’, ‘수업전달’, ‘창의적 사고’, ‘융복합적 사고’가 모든 경력의 교수들에게 공통으로 고려해야 할 직무역량으로 도출되었다. 이밖에 경력이 10년 미만의 교수들에게 ‘학생이해’, ‘교육과정 이해’, ‘리더십’ 역량이, 경력이 10년이상 20년 미만인 교수들에게는 ‘학생이해’, ‘교수전문성’, ‘의사소통’ 역량이, 경력이 20년 이상인 교수들에게는 ‘교수전문성’, ‘의사소통’이 직무역량으로 도출되었다. 이러한 결과를 기반으로 경력별 관련 직무역량을 향상시킬 수 있는 지원방안과 시사점이 제안되었다.
The purpose of this study was to identify competencies that are required for conducting university faculties" job performance and to explore support strategies that can be helpful in improving the identified competencies. To achieve the purposes, first, university professors" core job competencies were identified by literature reviews and delphi meetings. Second, a survey was administered with 207 professors at a university in Seoul, Korea. Third, collected data were analyzed by t-test, Borich need assessment formula, and the Locus for Focus model. The identified competencies were prioritized according to their importances. Additional data analysis based on the level of teaching experience (less than 10 years, 10-20 years, over 20years). followed. The results are as follows: First, six competencies were identified from all faculty members. They included ① understanding students, ② stimulating students’ motivation to learn, ③ instructional content delivery, ④ creative thinking, ⑤ convergent thinking, and ⑥ communication. Second, analysis by the level of teaching experience shows that all faculty members perceive four competencies as important regardless of their teaching experiences. The competencies included ① stimulating students’ motivation to learn, ② instructional content delivery, ③ creative thinking, and ④ convergent thinking. In particular, faculty members with less than 10 years of teaching experience perceive three competencies as important. They included ‘understanding students’, ‘understanding curriculums’, and ‘leaderships’. Faculty members with 10 to 20 years of teaching experience perceived three competencies as important. They included ‘understanding students’, ‘communication’, and ‘teaching expertise. Faculty members with over 20 years of teaching experience perceived two competencies as important. They included ‘communication’ and ‘teaching expertise. Support strategies and implications were suggested for each group of faculty members based on the findings.