메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이경진 (한국예술영재교육연구원) 최나영 (이화여자대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제45집 제2호
발행연도
2014.6
수록면
99 - 129 (31page)
DOI
10.15854/jes.2014.06.45.2.99

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aimed to examine the curriculum development and management of regular subjects in foreign arts schools, and to suggest implications for arts high schools in Korea. This study focused on the regular subject curriculum for music majors. First, the study investigated current school curricula of arts high schools, and problems and needs were revealed from a literature review. Based on the results, three types of foreign arts schools were categorized by autonomy of curriculum development and management. Second, characteristics of regular subject curricula were analyzed in each case. The first type was under the regulation of the national curriculum. Despite this limitation, case schools created a new area by integrating similar subjects, developed a core curriculum subjects according to the school vision, or interwove music studies with academics. The second type managed schools autonomously under the national curriculum. These schools managed regular subjects not by a formal grading system but by ability-based grouping. The third type was not regulated by the national curriculum at all, but developed an innovative curriculum, a specifically integrated arts program. Based on these results, some implications were suggested: reconsidering the significance and value of regular subjects, providing more autonomy in school curriculum development and management, and what actions schools should take once they have reached a certain level of autonomy.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 예술계 고등학교 교육과정에 관한 선행연구 분석
Ⅲ. 예술계 고등학교 교육과정에 관한 외국 사례 분석
Ⅳ. 우리나라 예술계 고등학교 보통교과 교육과정에의 시사점
Ⅴ. 결론 및 제언
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-300-001670302