본 연구는 국내 대표적인 숲 교육 청소년단체의 활동에 참여한 경험이 있는 교사 19명을 대상으로 포커스그룹인터뷰를 실시하여, 교사들이 인식하는 숲 교육 활동의 현황, 효과, 개선점 등을 정리, 분석하였다. 분석 결과, 활동의 방향과 동력을 좌우하는 요소들은 활동 주체, 활동 형태, 학교의 위치, 경비 조달 방법, 학교장과 교사의 열의 및 역량, 프로그램, 지역회, 교사 인센티브 등이며, 특히 프로그램, 지역회, 교사 인센티브 등은 시급히 보완하거나 강화되어야 할 요소로 분석되었다. 현장에서 활동하는 내용은 숲을 누리는 활동(인성교육 측면), 숲을 지키는 활동(환경교육 측면), 숲을 배우는 활동(교과교육 측면) 등으로 정리되었으며, 활동 방법으로는 탐구, 게임, 캠페인, 강의, 체험, STEAM 등 다양한 방법을 활용하고 있었다. 교사들이 활동시 중요하게 생각하는 사항은 자주 숲으로 가는 것, 교사와 학생이 모두 즐겁게 활동하는 것, 생활 속에서 실천으로 연결되는 것 등이다. 또한 교사들은 생태적 감수성 함양, 스트레스 해소 및 심리적 안정, 학교 생활 및 대인관계 개선, 자연보호 생활화, 과학적 태도 향상, 진로지도에 도움 등을 활동의 효과로 꼽았다. 결론적으로 숲교육 청소년단체 활동은 “숲 교육을 통해 청소년의 통합적 성장”을 이끌어내고 있음을 확인할 수 있었다.
The purpose of this study is to explore participating teachers’ experiences with forest education offered by the Association of Green Rangers, their perceived effectiveness of the program, and their suggestions for the improvement of the program. Nineteen teachers were recruited for focus group interviews. The results revealed that the driving factors for participating in forest education programs include participants’ profiles, types of its activities, location of schools, methods of fundraisings, motivation and competency of principals and teachers, programs, communities, and teacher incentives. These findings reflected the need for improvement and enhancement of programs, communities, and teacher incentives. The current program activities are classified under three major themes: enjoying the forest (personality development education), protecting the forest (environmental education), and learning about the forest (integrated formal education). Applied pedagogical methods included inquiries, games, campaigns, lectures, experiences, and Integration of STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics). What teachers found most important for promoting forest education comprised of visiting the forest frequently, enjoying activities, and applying what they learned to their lives. Importantly, the teachers believed that forest education could be beneficial for the development of ecological sensitivity, stress relief and psychological well-being, the improvement of school life and personal relationships, environmental conservation, the enhancement of scientific attitudes, and effective career guidance. In conclusion, Green Rangers’ forest education programs elicited balanced development of youth through forest education.