메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김성숙 (한양대학교)
저널정보
국어국문학회 국어국문학 국어국문학 제165호
발행연도
2013.12
수록면
213 - 236 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The expressive writing was advocated by Peter Elbow et al. since the 1960s to overcome the limits of the writing method by formalism which is oriented to teach the grammar and the style. The expressive writing tasks are helpful to decrease the freshman"s anxiety as a "academic I" overlapped by a "physiological I" just came into the academic discourse community.
This study is aimed at revealing the efficiency of the expressive writing, especially the "personal statements" task when it is performed in the beginning of a semester. The order of this task was designed considering the expressive cognition factors, such as expressionist subject, task object, context, kairos, and topos. Bergson(1896) gave the idea to combine his conic diagram and the expressive writing factors. By this diagraming, Bergson had symbolized the transferring process from the pure memory to the perceptible representation, which is proper to represent the cognitive process of the subject"s performing the expressive writing task.
As the result of this study, I have found the ideal structure of the "personal statements" writing task with 4 contents; the impressive introduction, the motive for applying, the related careers, and the positive prospect of one"s own or the target group.

목차

1. 표현적 쓰기 과제의 필요성
2. ‘주체’의 쓰기 인지 구성 요소
3. ‘자기소개서’ 과제 수행 절차
4. 자기소개서 단락 간 상관 분석
5. 표현주의 쓰기 교수의 의의
참고문헌

참고문헌 (1)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-800-001020070