이 논문에서는 대학생들의 ‘담론 공간’을 중심으로 대구대학교 공통교양 글쓰기 교과목인『글쓰기와 커뮤니케이션』의 교육 내용을 ‘자아 성찰적 글쓰기, 학술적 글쓰기, 시사·교양적 글쓰기, 감상적 글쓰기’로 구분하였다. 그리고 이들 중에서 ‘자아 성찰적 글쓰기’의 교육 내용 구성과 교수·학습 사례를 분석하고, 이에 따른 문제점과 개선 방향을 제시하였다. 이를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ‘자아 성찰적 글쓰기’의 교육 목표는 대학생들의 글쓰기에 대한 거부감과 두려움을 없애고, 자기 자신의 경험을 되돌아봄으로써 엘리트 교육에서 벗어난 전인교육으로 학생들의 건전한 대학생활과 사회생활에 기초가 되는 ‘자아 정체성’을 찾고, ‘자아 존중감’을 기르는 데 있다. 둘째, 대구대학교 글쓰기 교육의 체계화·표준화를 위하여, ‘자아 성찰적 글쓰기’의 교육 내용 구성은 ‘창의적 내용 생성하기(질문지, 성장연표, 성장곡선)→내용 구성하기(마인드맵, 개요도)→초고 작성과 1:1 상담 첨삭→완성글 작성’의 글쓰기 절차에 따라 구성해야 하며, 학생들의 실습과제는 포트폴리오로 평가해야 한다. 셋째, 첨삭 지도의 효율성을 위하여 첨삭 공간(상담실) 확보가 시급하며, 1:1 상담 첨삭 및 피드백의 시간은 수업 시수에 포함해야 한다.
In this paper, educational content of 『Writing and communication』which is a writing course in the common liberal arts curriculum of Daegu University was classified to ‘self-reflective writing, academic writing, current affairs-related and sophisticated writing, and sentimental works of art writing’ focusing on ‘discourse space’ of college students. And, out of these, analysis was made of educational content construction of ‘self-reflective writing’ and its teaching and learning cases, and its problems and improvement directions were suggested, which may be summarized as follows: First, the educational goal of ‘self-reflective writing’ is to eliminate resistance for and fear of writing from college students, and let them find ‘self-identity’ which is the basis of students" healthy college and social life and cultivate ‘self-esteem’ by letting them reflect their own experiences, as a part of whole-person education deviating from elite education. Second, for systematization and standardization of writing education in Daegu University, educational content of ‘self-reflective writing’ should be constructed in the writing procedure of ‘creative content creating (questionnaire, growth chronology, growth curve) → content constructing (mind map, diagram) → draft preparing, and 1:1 tutoring and correction → complete writing preparing’, and practice reports of students should be evaluated in terms of portfolio. Third, for efficiency of corrective tutoring, space for correction (tutoring room) should urgently be secured, and 1:1 tutoring, correction and feedback should be included in the teaching hours.