메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김덕희 (우석대학교) 이윤정 (우석대학교) 황문숙 (우석대학교) 박진희 (우석대학교) 김희선 (우석대학교) 차혜경 (우석대학교)
저널정보
한국간호교육학회 한국간호교육학회지 한국간호교육학회지 제18권 제3호
발행연도
2012.12
수록면
499 - 509 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to develop a Simulation-based Integrated Clinical Practice Program (SICPP) for nursing students and to identify the effect of this program. Methods: A non-equivalent pre-post test of quasi-experimental design was used. One hundred thirty-one nursing students participated in the study with 69 in the experimental group and 62 in the control group. We developed a SICPP taking 3 hours per session, once per week for 10 weeks. Data were analyzed using the SPSS 19.0 program with descriptive statistics, χ²-test, independent t-test. Results: There were significant increases in nursing clinical competence (t=2.72, p=.008) and critical thinking(t=2.18, p=.031) in the experimental group compared to the control group. However, there was no difference in the problem solving process (t=0.36, p=.720) between the experimental and control groups. Conclusion: These results indicate that a SICPP can be used as an integrative program for enhancing the core performance of nursing students. However, a SICPP to promote the problem solving process needs to be more developed and research related with SICPP is further needed.

목차

서론
연구 방법
연구 결과
논의
결론 및 제언
참고 문헌

참고문헌 (9)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0