본 연구는 체육 전공학생들의 자아정체성이 진로자기효능감에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 경남지역의 체육 계열학과가 개설되어 있는 2년제 대학생 122명과 4년제 대학생 120명 총 242명을 대상으로 하였다. 조사도구는 자아정체성과 진로자기효능감에 관한 설문지를 사용하여 분석하였고, 이를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 체육 전공학생들의 자아정체성 하위요인에 있어서 성별은 남학생이 여학생보다 높게 나타났고, 대학별은 4년제 대학생들이 2년제 대학생들보다 높게 나타났다. 그리고 학년별로는 3학년 학생들이 가장 높게 나타났고, 특기생 유무에 있어서는 비특기생 학생들이 친밀성, 자기수용성, 목표지향성, 그리고 주도성에서 높게 나타났고, 미래 확신성은 특기생이 비특기생들보다 높게 나타났다. 둘째, 체육 전공학생들의 진로자기효능감 하위요인에 있어서 성별은 남학생이 여학생보다 자기평가, 목표설정, 정보수집에서 높게 나타났고, 대학별은 4년제 대학 체육 전공학생들이 자기평가, 목표설정, 정보수집, 진로계획에서 2년제 대학생들보다 높게 나타났다. 학년별로는 자기평가, 목표설정, 정보수집, 진로계획에서 3학년 학생들이 1학년, 2학년, 4학년 학생들보다 높게 나타났다. 특기생 유무에 있어서는 특기생들이 자기평가, 목표설정, 정보수집, 진로계획에서 비특기생들보다 높게 나타났다. 셋째, 자아정체성 하위요인 중에서 미래 확신성, 목표지향성, 주체성과 주도성 요인들은 체육 전공 대학생들의 진로자기효능감에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the effect on career self-efficacy through self-identity of college students. For the completion of this study, 122 students from community colleges and 120 students from the universities in Geyongsannam-Do have been participated. The questionnaires for self-identity and career self-efficacy have been used to analyze. The results are followings. First, in self-identity of college students male students were higher than female students. In addition, students from the universities were higher than those from community colleges. Junior students were higher than freshman, sophomore, and junior students. Non-athletes were higher in close relationship, self-proprioceptive sensitive, goal-orientation, and self-directedness than athletes whereas athletes were higher in future certainty than non-athletes. Second, in career self-efficacy male students were higher in self-evaluation, goal settings, information collection than female students. In addition, students from the universities were higher in self-evaluation, information collection, career plan than students from community colleges. Junior students were the highest in self-evaluation, goal settings, information collection, career plan than other groups whereas athletes were higher in self-evaulation, goal settings, information collection, and career plan than non-athletes. Third, career self-efficacy of college students have been affected through the self-identity in future certainty, goal-orientation, subjectivity, and self-directedness