스마트폰의 사용이 대중화되고 지속적으로 증가함에 따라, 스마트폰 사용에 대한 심리적, 사회적, 인지적 현상들에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 논문은 사용자의 성별, 성격등의 사용자 특성과 스마트 폰 앱(Application)의 실제 사용량 사이의 상관 관계를 분석하였다. 실험 초기에 참가자 157 명의 인적사항 및 5 가지 성격 특성 요소를 측정하고, 스마트 폰 앱의 실사용 로그 기록을 2 주에 걸쳐 추적하였다. 분석 결과, 다음 3 가지의 결론을 얻을 수 있었다. 1) 남성이 여성보다 커뮤니케이션, 스포츠, 뉴스 카테고리의 앱들을 더 많이 사용한다. 2) 내향적 남성이 외향적 남성보다 쇼핑 앱을 더 빈번하게 사용한다. 3) 친화적인 여성이 비친화적인 여성에 비해 커뮤니케이션 앱을 더 자주 쓰는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 사용자 특성별 앱 추천 및 마케팅에 새로운 인사이트를 제공한다.
With the popularity and steadfast increase of smartphone usage, psychological, social, cognitive research on smartphones is being accelerated. This paper studies the relationships between user personality and smartphone usage behaviors. We measured the 157 participants’ demographics and their Big-five personal characteristics at the beginning of the study and tracked their smartphone usage log records over 2 weeks. The study results show that 1) men use more frequently the apps in the communication, sports, news categories than women do, 2) introversive men more frequently use shopping app than extroversive men do, and 3) agreeable women are more likely use communication apps than disagreeable women are. This study results provides new insights for app recommendation and marketing.