웹툰은 컴퓨터와 인터넷의 급속한 보급이 가져온 현대의 콘텐츠이다. 특히 스마트폰의 등장으로 웹툰은 새로운 변화를 겪고 있다. 그러나 스마트폰이라는 시장에 특화된 ‘앱툰’은 여전히 활성화되고 있지 못하다. 이에 본 연구는 성장해가는 스마트폰 시장에 알맞은 웹툰 제공 방식을 알아보기 위해 페이지 넘김 방식(스크롤 방식 vs. 터치방식)과 웹툰의 내용 유형(스토리, 에피소드)에 따라 사용자의 웹툰 경험에 차이가 발생하는지 알아보고자 했다. 본 연구에서는 스토리 형 웹툰은 스크롤 방식에서, 에피소드 형 웹툰은 터치 방식에서 사용자의 편의성과 즐거움을 포함한 전반적인 만족도가 높을 것이라 예상하였으나 예상과는 다른 결과가 나타났다. 읽는 시간, 재미도, 편의성등에서는 웹툰 형식에 따라 페이지 넘김 방식에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 특히 스토리-스크롤 조건에서 참가자들은 스토리-터치 조건 보다 읽는 도중 더 많이 되돌아갔으며, 이는 기존 우리 가설과 반대되는 결과이다. 또한 웹툰의 내용 유형과 관계없이 터치 방식을 사용할 때 되돌아가기 조작에 대한 불만족이 높았다.
Web-toon is a contemporary content which has appeared with the spread of computers and the internet. It is now going through a new change because of the advent of smart phones. However, App-toon which is a specialized version of web-toon for smart phones is still not popular. As a result, our research is focusing on an effect of paging methods(scroll and touch) and contents of webtoon(story and episode) on web-toon experiences of users to figure out the appropriate way to provide web-toon through smart phones. Our hypothesis was that users would satisfy more when the story is presented with the scroll method and the episode with the touch. However, there weren’t any meaningful differences between the paging methods depending on content type of web-toon in the reading times, enjoyment, and convenience. One of the noticeable results was that participants returned to the prior pages more in the story-scroll condition than in the story-touch condition, which contradicts our hypothesis. Also their dissatisfaction degree was high when they used the touch method regardless of the contents.