메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
천경록 (광주교육대학교)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제54집
발행연도
2014.2
수록면
27 - 52 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper investigated the criteria and issues of selecting reading materials for Korean textbook. They are informational text, which are contrasted with the literature texts. Specially, the roles of materials in reading education history, survey of reading materials before and after 2007 curriculum, analyzing the government’s criteria for materials, and issues related materials are investigated.
The role of reading materials are changed historically. Texts were very important from 1st to 4th curriculum, but their role were weakened 5th curriculum, and reenforced with the 2007 curriculum. The role of reading materials could be categorized with implementing leaning objectives, model of good texts, materials for character education, and building community literacy. The quantity of reading materials decreased, and the quality got worse in high school reading textbooks.
It is needed to simplify the selecting criteria of reading materials, and make it as a law. Issues such as the suitability, censorship, revision, media, and integration of text are developed. Solving directions of these issues are proposed.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 읽기 교육에서 제재의 역할
Ⅲ. 제재의 실태와 제재 선정 기준
Ⅳ. 교과서 읽기 제재 선정의 쟁점
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0