메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
주재우 (서울대)
저널정보
국어교육학회 국어교육연구 국어교육연구 제56집
발행연도
2014.10
수록면
205 - 230 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims at identifying what the knowledge of writing is in a writing classroom and criticizing the legitimacy of writing. By the national curriculum of South Korea, it prescribes to convey the knowledge of writing as two parts in a classroom; firstly, to teach the fact of writing and secondly, to understand the method of writing. This study seeks the former one in the aspect of changing of writing theory, and the latter one in the aspect of the writing process.
The perspective of this study regards the change of writing theory as a phenomenon of writing rather than the simplified method of writhing. Beyond this perspective, the writing theory should be developed by selfexamination to fit the general writing environments. On the other hand, the writing process is originated from the concept that the tool by explaining the phenomenon of writing. The strategy presented on the writing process should be more constructive and specific unless it would be nothing more than tips.
If it set the goal of the writing education as the improvement of writing ability, the knowledge of writing should be practical than before. At this point, the Greek rhetoric is worthy to refer since it states strong and systematic procedures depending on various specific situations.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 쓰기 지식에 대한 예비적 고찰
Ⅲ. 쓰기 지식에 대한 비판적 검토
Ⅳ. 결론
참고문헌
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-700-002884780