최근 선행연구 결과를 살펴보면, 개인적 특성을 반영한 학습 경험, 라이프스타일, 성격유형 등의 요인에 의해 선호하는 색채 성향이 달라진다고 한다. 이에 본 연구에서는 경험적 학습 요인이 색채 선호에 미치는 영향을 알아보기 위하여 미술과 음악, 체육을 전공한 대학생 278명을 대상으로 색채 선호도를 설문 조사하였다. 결과는 선호색, 선호색상, 선호톤으로 나누어 분석하였는데, 통계적 가설 검증이 불가능한 선호색은 평균값으로만 분석을 하여 5위까지의 색을 비교분석하였다. 선호색상과 선호톤은 분산분석을 통해 통계적 가설검증을 하고, Scheffe의 사후검증을 통해 어느 집단에서 차이가 있는지를 알아보았다. 분석 결과 첫째, 미술, 음악, 체육 전공 집단의 선호색에서는 공통점과 차이점이 분석되었다. 둘째, 집단 간 선호색상에서는 12가지 색상 중 R, GY, G, BG, B 계열 색상에서만 유의미한 결과가 도출 되었고, 집단 간 차이 비교 분석 검증에서는 계열 색상에 따라 차이가 다르게 나타났다. 셋째, 집단 간 선호톤에서는 vivid와 bright 톤을 제외한 모든 톤에서 유의미한 결과가 도출되었으며, 집단 간 차이 비교 분석 검증에서는 톤에 따라 차이가 나타났다. 이번 연구에서 각각의 색상과 톤별로 집단 간에 선호가 달라지는 것은 검증하였으나, 세 집단에서 어떠한 색상과 톤에서 선호 차이가 크게 나타나는지, 색채 선호에 공통성과 차별성을 보였던 결과에 대한 명확한 원인 분석 등의 세밀한 연구가 이루어지지 못한 것이 한계점이라고 할 수 있다. 후속 연구를 통해 이번 연구의 한계점에 대한 깊이 있는 연구와 다양한 집단에 대한 연구를 통해 다양해지는 소비자의 니즈를 반영할 수 있는 색채 선호 연구가 이루어지길 기대한다.
According to the late foregoing studies, one’s disposition of color preference varies by factors such as learning experience reflecting individual characteristics, life style, personality type, etc. To investigate the effect of empirical learning factors on color preference, this study conducted a survey of 278 college students majoring in art, music and physical education in regard to their color preference. The result was divided into preferred color, hue and tone for analysis except that preferred colors beyond statistical hypothesis testing were comparatively analyzed with means alone up to the 5th place color. For preferred hue and tone, statistical verification of hypotheses was made via ANOVA, followed by Scheffe’s post-hoc analysis to identify which group showed difference. As a result of analysis, first, for preferred colors between art, music and physical education groups there were points of the sameness and difference found. Second, for preferred hues between groups, significant results were drawn from only R, GY, G, BG and B lines out of 12 hues, while comparative analysis of differences by group showed different variance among lines of hue. Third, as for preferred tone between groups, significant results were drawn from all tones except vivid and bright, while comparative analysis between groups revealed difference by tone. This study confirmed that preference between groups vary for each of hues and tones, but also has the limitation in not going into more detail as to what hues and tones make a large difference in preference, identifying the exact causes for showing points of the sameness and difference in color preference, etc. More in-depth study is considered necessary regarding color preference to cover these missing points as well as the customers’ ever diversifying needs through research on the subject of various groups.