철도노반은 열차운행으로 인한 반복하중의 영향으로 지속적인 침하가 발생하여 열차의 안정성을 저해하므로 이를 억제하거나 보완할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 기계적 복원 및 보강을 통한 노반 자체의 특성을 개선하여 침하에 대한 영구대책으로 적용할 수 있는 침하복원모듈을 개발하여 3차원 수치해석을 통해 그 효과를 제시하고자 하였다. 본 논문에서는 모듈의 효과를 극대화하고자 모듈의 내부 속채움 재료로 쇄석, 모래, Soil-cement를 검토하였으며, 그 결과 쇄석 채움에서 변위 억제효과가 가장 큰 것으로 나타났다. 모듈의 외부를 감싸는 지오그리드의 경우 강성의 크기보다는 설치 유무에 따라 변위 억제효과가 큰 것으로 나타났다.
Operation of trains makes continuous settlements in railway lines. Because this settlement can induce instability of a track as well as a train, displacement of a track should be controlled and repaired. In this study, a new mechanical recovery and reinforcement method; Roadbed displacement recovery module (RDRM) is suggested by modifying geogrids crushed stone column method. Numerical analysis is executed to evaluate the effect of RDRM. Various filling materials such as crushed stone, sand, soil-cement into geogrids are examined to maximize the performance of RDRM. Crushed stone as a filling material shows a great performance to strain displacement of a roadbed. In case of geogrids which is covering filling materials, a choice of construction of geogrids shows better performance to strain settlement than stiffness difference of each geogrids.