본 논문에서는 열차 운행시 반복하중에 의해 발생되는 노반의 침하를 억제하고자 설치되는 침하자가 복원모듈의 거동을 3차원 수치해석을 통해 예측하였다. 침하자가 복원모듈은 교대와 토공 접속부의 강성변화구간 즉, 지속적인 노반의 침하가 발생하여 부등침하 등으로 인해 열차의 안정성을 저해할 수 있는 구간에 설치하였다. 해석 결과 침하자가 복원모듈을 설치하지 않는 조건에서 접속부 인접 침목에서의 변위는 0.912mm, 교대 변위는 0.279mm로 나타나 0.633mm의 부등침하가 발생하는 것으로 나타났다. 침하 자가복원모듈 적용시 변위는 0.691mm, 교대 변위는 0.269mm로 나타나 0.423mm의 부등침하가 발생하지만, 모듈 적용에 따른 변위 감소 효과가 큰 것으로 나타났다.
In this study, numerical 3-d performance of a settlement recovery module (SRM) for settlement restrain of railway roadbed is investigated under cyclic loading condition. SRM is constructed in transition zone such as the back side of abutments and earthwork interfaces which has possibility of differential settlement affecting track instability. As a result of numerical analysis, displacement of a sleeper adjacent transition zone is 0.912mm while displacement of an abutment is 0.279mm without SRM. There is 0.633mm of differential displacement. But in case of constructing SRM, displacement of a sleeper adjacent transition zone is 0.691mm and displacement of an abutment is 0.269mm. There is 0.423mm of differential displacement. Though there still remains differential displacement, applying SRM is effective for settlement restrain of railway roadbed.