최근 KTX산천에서 사용하는 전력변환시스템은 전력전자기술, 고속 대용량 반도체소자 및 마이크로프로세서의 기술발달에 힙입어 높은 성능과 승차감, 효율, 안전성, 에너지 소비측면에서 뛰어난 제어능력을 갖추게 되었다. 하지만 고속스위칭소자인 IGBT를 사용함에 따라 발생하는 고조파로 인해 전기차량은 물론 변전소, 신호시스템, 데이터전송 및 감시시스템에 영향을 주게된다. 특히 전력변환장치의 정수배 근방 주파수에서 발생하는 귀선전류고조파의 영향으로 TI21무절연AF궤도회로가 부정동작하는 사례가 발생되었다. 본 논문에서는 고속전기차량과 궤도회로간 귀선전류고조파 이동경로 분석에 대해 논한다.
KTX-Sancheon, developed with Korean Technology, has been operated on Gyeongbu, Honam, Gyeongjeon normal lines and Geongbu high speed line. When the high speed trains were made a trial run on Gyeongbu and Honam downbound normal lines in 2010, The signals stop occurred since specific track circuits such as C type AF track circuits didn’t work properly on the upbound line opposite. To deal with this problem, we improved C type AF track circuit receivers from analog into digital type which have a noise analysis function so that the problem didn’t occur any longer. In this paper, we aimed at defining principles, a test and a way of verification about electromagnetic noise analysis function of the improved track circuit receivers.