본 연구의 목적은 줄무늬 셔츠의 분리색 유무, 톤, 배색조합에 따른 소비자 감성을 분석하는 데 있다. 본 연구의 측정 도구는 의복 자극물과 소비자 반응 척도로 구성되었다. 자극물은 분리색 유무(유, 무), 톤(스트롱, 라이트, 다크), 배색조합(RY, RB, RP, YB, YP, BP)으로 이루어진 36개의 컬러 그림으로 조작되었다. 자료는 서울, 대전, 광주, 대구, 부산, 창원 등지에 거주하는 20-30대 여성 180명을 대상으로 하여 2013년 12월 ? 2014년 1월에 수집되었다. 자료 분석은 SPSS프로그램에 의해 요인분석, 변량분석, Duncan-test가 사용되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 줄무늬 셔츠의 분리색 유무, 톤, 배색조합에 따른 소비자 감성 요인은 매력성, 주목성, 젊음활동성, 단정성의 4개 차원으로 구성되었다. 주효과는 톤이 매력성, 주목성, 젊음활동성, 단정성에서 유의한 차이를 나타내어 지배적인 영향을 미치는 단서로 나타났다. 상호작용효과는 분리색 유무와 톤의 상호작용으로 주목성에서, 분리색 유무와 배색조합의 상호작용으로 젊음활동성에서, 톤과 배색조합의 상호작용으로 주목성, 젊음활동성, 단정성에서 유의한 차이를 나타내었다. 이러한 연구결과는 패션 상품 기획 및 원하는 이미지 연출을 위한 유용한 자료로 제공될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study was to investigate consumer sensibility analysis according to separation color, tone, and color combination of stripe pattern shirts. The experimental materials developed for this study were a set of clothing stimuli and consumer response scales. The clothing stimuli were 36 color pictures, in which separation color(existence, nonexistence), tone(strong, light, dark), and color combination(RY, RB, RP, YB, YP, BP) were manipulated. The subjects of this research were 180 female in their 20s to 30s living in Seoul, Daejeon, Gwangju, Daegu, Busan, and Changwon. The investigation was carried out at December 2013 to January 2014. The data were analyzed by using SPSS program. Analysis methods were factor analysis, ANOVA, and Duncan-test. Results of this study were as follow. The factors of consumer sensibility according to separation color, tone, and color combination consisted of four dimensions of attractiveness, attention, youth-activity, and neatness. Tone showed an independent effect on attractiveness, attention, youth-activity, and neatness. So tone was a determining factor. Interaction effects of separation color and tone on attention were found. Interaction effects of separation color and color combination on youth-activity were found. Interaction effects of tone and color combination on attention, youth-activity, and neatness were found. The study results are highly expected to be used as useful sources in a fashion product planning and the desired image rendering.