본고는 『역대한국문법대계』에 나온 20세기 초기 대우법에 관련된 이론을 중심으로 하여 대우법의 체계화, 높임 등급 및 실현방법의 설정, 창립, 계승 및 발전, 확립에 대한 역사적인 흐름을 고찰하는 데 목적을 둔다. 알다시피 현대한국어의 대우법체계는 상대대우법, 주체대우법, 객체대우법 세 가지로 나눠져 있다. 대우법 실현방법은 주로 굴곡적, 파생적, 어휘적 방법이 있다. 위와 같은 대우법 체계화, 높임 등급 및 실현방법에 대한 기존 연구 성과에 따라 『역대한국문법대계』에 나타나는 대우법 이론을 고찰해 한국어 대우법 연구의 초창기, 계승 및 발전시기, 확립시기 등 세 시기로 구분하여 설정했다. 이런 시기 구분 설정 기준은 한국어 대우법에 대한 인식정도에 따라 정한 것이다. 주시경(1910)까지는 한국어 대우법 연구의 초창기라고 본다. 이 시기에 한국어 대우법에 대한 인식이 최초로 생겼다. 김규식(1909, 1912)은 처음 한국어 상대대우법의 체계 및 등급, 그리고 실현방법을 인식했고, 주시경(1910)은 상대대우법뿐만 아니라 처음 한국어 주체대우법의 체계, 높임 등급 및 실현방법을 인식했다. 그리고 한국어 대우법의 틀을 초보적으로 체계 있게 짰다. 주시경(1910) 이후부터 최현배(1937) 이전까지는 한국어 대우법 연구의 계승 및 발전시기라고 본다. 이 시기에 한국어 주체 및 상대 대우법의 체계화, 높임 등급 및 실현방법에 크게 기여한 학자는 김희상(1911, 1927), 김두봉(1916, 1922) 등을 들 수 있다. 최현배(1937)부터 정렬모(1946)까지는 한국어 대우법 연구의 확립시기라고 본다. 최현배(1937)에서는 주체 및 상대 대우법의 체계화, 높임 등급 및 실현방법에 대한 연구가 한 번 더 깊어지고 체계적으로 세분화되었다. 정렬모(1946)에서는 객체대우법을 처음 인식했다. 정렬모(1946)까지는 한국어 대우법의 삼분 체계가 완전히 이뤄졌고 각 체계의 높임 등급뿐만 아니라 실현방법도 거의 다 인식되었다. 본고는 『역대한국문법대계』에 나타난 20세기 초기의 한국어대우법 연구 성과를 대상으로 학자들의 한국어 대우법에 대한 인식정도에 따라 위와 같이 세 가지 시기로 나눠 한국어 대우법의 체계화, 높임 등급 및 실현방법의 역사적 흐름을 자세히 밝혀내고자 한다.
The purpose of this paper is to review the beginning of the 20th century"s the system of Korean Respect Study"s respect level classification and its implementation method"s creation period, inheritance and development period, and establishment period from a historical perspective, focusing on the Korean Respect Study"s theory which appeared in the “Complete Collection of Korean Grammar Through The Ages”. The Korean Respect Study is divided into Listener Respect, Subject Respect and Object Respect; and its implementation method is mainly divided into Inflectional Method, Derivative Method and Vocabulary Method. This paper is based on these basic theories. I have studied further about the Korean Respect Study"s theory shown in the “Complete Collection of Korean Grammar Through The Ages”, and I try to divided the beginning of the 20th century"s Korean Respect Study"s research history into Creation period, Inheritance and Development period, and Establishment period. This kind of division is based on the level of recognition to Korean Respect Study"s theory, and I have come to the following conclusions: 1. Until Ju Si-gyeong (1910), it was the Korean Respect Study"s creation period. Jim Kyu-sik (1909, 1912) first discovered Korean Listener Respect"s level classification and its implementation method; Ju Si-gyeong (1910) not only first discovered Subject Respect"s level classification and its implementation method but also first systematized the Korean Respect Study, establishing the framework of Korean Respect study at a preliminary level. 2. During between Ju Si-gyeong (1910) and Choi Hyeon-bae (1937), it was the Korean Respect Study"s inheritance and development period. In this period scholars who made a great contribution to the Korean Respect Study were Jim Hui-sang (1911, 1927: Refining Korean Listener Respect Method) and Jim Du bong (1916, 1922: Discovering more implementation methods of Korean Respect Way). 3. From Choi Hyeon-bae"s work (1937) to Jeong Ryeol-mo (1946), it indicated the full establishment of the Korean Respect Study"s system. Choi Hyeon-bae (1937) not only classified the Korean Respect Study"s methods according to respect level in a more in-depth way and found more implementation methods, but also comprehensively systematized the Korean Respect Study"s implementation methods and respect level. and Jeong Ryeol-mo (1946) first found Korean Object Respect Method. This paper suggests that the Korean Respect Study should be divided into three periods as above, and investigates in-detail the Korean Respect Study"s level classification, implementation method and characteristics in each period from a historical perspective.