본 연구는 도시평판의 척도를 개발하고 이 척도의 신뢰도와 타당도를 검증하고자 했다. 도시평판은 글로 벌 경쟁 환경에 처한 도시들에게 매우 유용한 마케팅 전략이며, 도시민들의 전반적 삶의 질을 나타낼 수 있는 유용한 관리지표로서의 역할을 할 수 있기 때문이다. 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구는 엄밀한 척도 개발 과정을 거쳤다. 첫째, 국내외의 도시브랜드, 도시평가, 도시평판 관련 문헌 연구를 통해 도시평판을 측정할 수 있는 예비 척도를 61개 도출하였다. 둘째, 이를 포커스 그룹 인터뷰를 통해 32개 문항으로 정제하였다. 셋째, 전 단계에서 정제된 척도를 28명의 전문가가 3차례에 걸친 델타이 조사를 통해 44개의 척도로 재정리 하였다. 넷째, 마지막으로 도시 전문가, 브랜드 전문가, 평판 전문가 등 127명을 대상으로 전단계에서 개발된 척도로 서베이 하고 요인분석을 통해 최종 척도를 개발했다. 본 연구 결과 도시평판은 두 개 차원, 9개 요인 44문항으로 구성된다. 즉 도시평판은 경제환경, 시민리더십, 도시인프라, 도시환경, 문화인프라, 도시인지 등 6개 요인으로 구성되는 실체차원과, 신뢰성, 애착심, 사회적책임 요인 등 3개 요인으로 구성되는 이해관계자 관계성 차원으로 구성됨이 밝혀졌다. 본 연구의 의의는 첫째, 기업이나 조직 중심으로 전개해 오던 평판이론을 도시에 적용하여 도시평판의 척도를 개발함으로써, 평판의 이론적 토대를 공고히 했다는 데 의의가 있다. 둘째, 도시도 기업처럼 시장 경쟁 환경에 노출되어 있는 상황에서 이해관계자와의 장기적 관계성의 중요성을 인식하고 이를 도시평판 척도에 반영하였다는 데 의의를 둔다.
This study was conducted in order to develop a reputation scale for cities and to verify its reliability and validity. Its relevance lies in the fact that in a global competitive environment, city reputation can be a very useful marketing strategy for cities and a useful index for managing indicators of the overall quality of life of urban populations. In order to achieve its aim, this study went through the process of strict scale development. First, 61 preliminary scales intended to measure the reputation of a city were deduced from studying the literature related to domestic and international municipal brand, evaluation of a city, and city reputation. Second, they were refined into 32 questions through group interviews. Third, the refined scale obtained during the previous step was rearranged three times into 44 scales through Delti survey by 28 experts. Fourth, the final scale was finally developed through factor analysis and by surveying the scales that were elaborated during the previous step with 127 subjects, including urban experts, brand professionals, reputation experts. As a result, the city reputation was found to consist of two dimensions, 44 questions, and nine factors. In other words, it was found that the city reputation consists of an essential dimension made up of six factors such as economic environment, citizen leadership, urban infrastructure, urban environment, cultural environment, and recognition of a city, and a stakeholder relationship dimension made up of three factors such as reliability, affinity, and social responsibility.The meaning of this study lies in, first, securing the theoretical foundation of reputation by developing a scale of urban reputation, and applying the theory of reputation that has been developed while focusing on a city`s companies or organizations. Second, in a context where, like companies, they are exposed to the market`s competitive environment, it is also important for cities to maintain a long-term relationship with various stakeholders, which has been an overlooked part of urban brand and city evaluation. Therefore, this study is meaningful in that it recognizes the importance of long-term relationships with stakeholders on the city reputation scale that reflects it.