본 연구는 소셜 매트릭스 프로그램을 이용하여 철도를 사용하여 이동 및 관광하는 사용자들의 니즈(needs)를 파악하고 무엇을 연관지어 중요하게 생각하는지 분석하여 그 결과를 제시하는 것이다. 따라서 본 연구는 2013년 7월 1일부터 1년간의 빅데이터를 통하여 철도와 관광에 관하여 사용자들이 어떠한 이미지를 가지는지 그리고 부족했던 점, 바라는 점은 무엇인지, 연관 지어 생각하는 것들은 어떠한 것들이 있는가 조사하였다. 그 결과 기존에 있는 여객열차와 관광열차에 대한 승객들의 생각을 알 수 있었다. 본 연구는 철도관광객들의 생각을 알아보기 위하여 직,간접적인 설문조사와 같은 방법과 달리 사람들의 블로그 및 트위터와 같은 소셜 데이터를 기반으로 하는 다음소프트의 소셜매트릭스(Social Metrics) 프로그램을 이용하였다. 이러한 데이터를 통하여 얻은 철도 및 관광에 관한 이미지와 연관된 결과들을 철도 관광의 기초적 자료로 사용할 수 있을 것이다.
To present the result by using a social matrix program in relation to what uses the rail to determine the movement of the user to tourist and needs (needs) by analyzing whether a study is considered important. Thus, through a year of big data from July 1, 2013 this study and that thing that lacked any image users about the railroad and tourism, what hope is that, the ones that think conjunction What are the investigated As a result, it was possible to know the thinking of the passengers of the tourist train and passenger train existing. In this study, direct, unlike the same way as the investigation indirect in order to examine the idea of tourists who railway, social matrix of software following that is based on social data, such as Twitter and blogs of people (Social Metrics) program. This is what can be used as basic data of the railway tourist the results associated with the image and tourist train obtained through the data.