본 논문에서는 8200호대 전기기관차에 적용되는 신형 보조전원장치의 개발에 대하여 설명하였다. 기존장치의 문제점인 일체형 전력회로에 의한 유지보수의 어려움을 개선하기 위하여 전력회로를 단위모듈로 분리가 가능하도록 설계하였다. 개발된 보조전원장치의 주요부분인 제어부, 필터 캐패시터 블록, GDU 및 IGBT 장치는 차상에서 분리가 가능하므로 고장시 빠른 유지보수가 가능하다. 제어부의 성능 개선을 위하여 전력회로 제어전용의 DSC를 적용하였으며 교류입력 전원의 동기를 위한 새로운 방식의 PLL 기법을 적용하였다. 장치의 검증을 위하여 다양한 시뮬레이션을 시행하였고 시제품을 제작하여 기존장치와의 비교를 진행 중이다.
In this paper, a new development for an auxiliary power system of 8200 series electric locomotives which is running in KORAIL is presented. In the new development, the power conversion circuits were designed can be disassembled by the each module unit, as differ from that conventional old system was a complex batch system. New auxiliary power system is possible to be departed as a control parts, a block of filter capacitor unit, each gate driver unit and IGBTs during on boarded situation to provide easy maintenance ability while the systems malfunctioning. New fast DSC(digital signal controller) control system is designed for improving of the calculation power and a PLL method for the synchronization of input AC voltage was newly developed as well. Several simulations have been experimented for the evaluation and a target system is building up now to compare the performances clarification.