본 논문은 도시형 자기부상열차 실용화사업에서 개발된 관절식 분기기용 거더구조물에 대한 경량화 설계 연구 진행결과의 소개에 목적이 있다. 관절식 분기기용 거더구조물의 경량화를 위하여 구조와 길이, 높이 등을 변경한 개선설계 결과에 대한 거더구조물 자체의 모달해석 수행 및 열차하중 적용시의 구조해석을 수행하였다. 거더구조물에 대한 개선설계 결과 기존 분기기 대비 약 16.5%가 경량화되었고, 구조해석 결과 처짐과 응력이 커지기는 했지만 부상계에 미치는 영향이 미약한 수준이었으며, 장경간거더에 대한 1 차 고유진동수가 2 배 정도 증가하여 부상계와의 공진 발생 가능성도 현저하게 감소되었다. 이에 제안된 관절식 분기기 거더구조물의 경량화 개선설계 결과가 제작비 절감 등의 경제적 장점뿐만 아니라 거더구조물의 특성에도 더 좋은 효과를 보임을 확인할 수 있었다.
The purpose of this paper is to introduce the articulated switch system which is studied about weight reduction as the commercialization of urban Maglev. To reduce the weight, the redesign considering cross section, length and height of articulated switch is carried out. And, using a new design of articulated switch the structure and modal analysis are performed. In the analysis results of suggested switch that is lighter about 16.5% than previous switch, maximum stress and deflection a little bit increase, but they are not influenced with the levitation stability of Maglev vehicle. Also the resonance between vehicle and switch system may hardly occur because vertical 1<SUP>st</SUP> natural frequency of long span switch rises twice. Using the results of them, we could understand that suggested model of articulated switch is more economical and more stable for Maglev vehicle.