8200호대 전기기관차는 EuroSprinter 2세대 화물형인 ES64F를 원형으로 하여 대한민국의 운용 환경에 맞추어 조정한 기관차이다. 지멘스에서 유명한 VVVF 인버터 계열인 SIBAS32계열 전장품을 사용하며, 1300[kW]급 견인전동기 4개로 5200[kW]의 출력을 낼 수 있다. 현재 8200호대 전기기관차는 견인전동기의 노후화로 인해 유지보수가 잦아지고 있는 실정이며, 원천기술의 미확보로 인해 고장에 대한 신속한 대응이 어려워지고 있다. 이에 8200호대 견인전동기의 국산화에 대한 연구가 진행되고 있다. 본 논문에서는 8200호대 전기기관차 견인전동기의 사양과 FEM모델에 대해 기술하였으며, 전원주파수와 견인전동기의 속도 변화에 따른 T-N 커브 및 운전점의 특성을 해석하였다.
Korail 8200 series are electric locomotives reconstructing the second generation model of the Siemens EuroSprinter ES64F to adjust them to Korean operating environment. With four 1,300 kW electric motors, the total traction power is 5,200 kW by using SIBAS32 of VVVF inverter. Although the series have been needed more maintenance works with their deterioration, it is difficult to deal with that due to the lack of source technology. As a result, the research on the localization of technology is being performed nowadays. This paper is aimed at introducing the traction motor’s specification and the result of FEM, and analyzing driving characteristics as well as T-N curve according to the change of source frequency and the motor’s rotative velocity.