열차 분리결합을 통한 가변편성운영은 편성 조성의 신뢰성, 안전성 그리고 소요시간의 최소화가 확보되었을 때 운영효율성 향상을 기대할 수 있다. 가변편성운영을 위해서는 차량간 물리적, 전기적인 연결과 분리 기술확보가 중요한 요소가 된다. 현재까지는 중련운행시 자동복합연결기를 통한 물리적, 전기적 연결 방법이 실용화된 기술로, 국내 KTX산천의 경우도 자동복합연결기를 이용하여 익산역을 거점으로 호남선과 전라선의 중련운행을 수행하고 있다. 본 논문은 편성간 연결을 위한 기존의 하드웨어적인 연결방식을 소프트웨어적으로 개선하기 위한 연구로, 차량간 전기적 연결(인터페이스)를 무선화하기 위한 기존의 전기연결방법, 국내외 연구동향 및 전기적 인터페이스 무선화를 위한 요구사항을 기술한다.
We expect the efficiency for flexible train operation by train coupling & decoupling when guaranteed the reliability, safety and minimizing time for setting the train unit. It is important issues that physical and electrical coupling & decoupling for train coupling & decoupling operation. Up to now Autocoupler which is practical use technology uses the flexible operation also, KTX Sancheon coupling in korail highspeed line, Honam line and Jeonla line. Autocoupler enable physical and electrical coupling & decoupling automatically, but there are some hazards caused by external factors such as pin unmatched, leaves, ice and rain etc. In this paper, we propose a new method for electrical coupling & decoupling by wireless communication technology.