본 연구에서는 운용중인 항공기의 안전을 위협하는 조류충돌의 기체구조 영향성을 확인하기 위하여 조류 충돌시험을 수행하였다 실제 . 조류 대신 젤라틴으로 발사체를 제작하였고, 탄착지점을 고정시키기 위한 치구를 제작하였다. 탄착 부위는 동체의 상부와 하부, 회전된 상부, 그리고 날개의 Leading edge 영역이다. 동체 상부와 하부에 발사체를 탄착시켰을 경우에는 탄성 변형이 발생하였으며, 회전된 동체 상부와 날개의 leading edge 영역에서는 영구적인 변형이 발생하였다. 고속카메라를 이용하여 충돌 전후의 변형을 확인하고 센서를 부착하여 변형률을 계측하였다. 계측된 변형률 결과 및 FEM 해석을 통하여 조류충돌의 영향성을 분석할 예정이다.
In this paper, the bird strike tests were conducted to figure out the hazardous effects on aircraft structures due to bird strike impacts. The projectiles instead of real bird were made of gelatin and the fixtures were assembled to fix the impact points. The impact points were upper, lower, rotated upper fuselage and leading edge of wing. In cases of upper and lower fuselage, elastic deformations were noticed on the structure during the impact. On the other hand, permanent deformations happened on the rotated upper fuselage and leading edge of wing. The deformation and strain were measured by high speed cameras and optical fiber sensors during the impact tests. The effect of bird strike will be researched by strain results and finite elements method analysis.